onsdag 15 juli 2020

Martine Carlsson: Rising From Dust


Titel: Rising From Dust
Författare: Martine Carlsson
Sidantal: 449 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

War is raging in the kingdom of Trevalden. Up north in the frozen mountains, the amnesic hermit Selen survives as the pariah in his community. Drawn by a mysterious call, he travels to Trevalden and meets Louis, an enigmatic archivist. Together, as Selen remembers his past, they face the desolation of war with a group of misfits. For the sake of the people, they fight back the king’s armies. Prepared to meet death… or a new dawn. As Selen and Louis understand that their feelings for each other may be their undoing. They are torn between their emotions and the greater good. But in the end, what is the greater good?

While they try to find their place in an unknown world, they carry a secret that will shatter the society and make them realize that the hardest fights are not against dragons but within oneself.

Mina tankar:

Detta är författaren Martine Carlssons debutbok, hon har valt att skriva den på engelska. Detta är första boken i en serie, andra delen finns redan och den heter Tears of Winter. Detta är till stora drag en berättelse i den klassiska fantasygenren, men den döljer även lite mer än detta.

Detta är som sagt en klassisk fantasyberättelse i den formen att den utspelar sig i en medeltida värld. Ett krig har brutit ut, det är smutsigt och våldsamt. I handlingen finns det även varelser som orcher och en drake spelar en roll i det hela också. Som man märker många saker som man känner igen, men det finns även saker som bryter det klassiska också.

Martine blandar in en del historiska element, kanske en eller annan överraskning förekommer här utan att avslöja allt för mycket. Så hon mixar lite olika genrestilar på ett bra sätt.

Sedan har hon valt att lägga stor vikt på kärleksrelation och just sexuella läggningen på huvudkaraktärerna. De två personerna som det handlar om mest är homosexuella och i denna värld är det detsamma som en dödsdom om detta kommer ut, kyrkan motsätter sig detta totalt. Hbtq-temat i denna bok är en viktig punkt och det känns att författaren brinner för detta och vill lyfta fram det. Jag tycker att hon får till relationsbiten riktigt bra. Sedan kanske en liten varning för de läsare som inte vill läsa något av det erotiska håller, boken innehåller en del scener av detta.

Handlingen är riktigt spännande och medryckande. Det är en intressant bild av världen som målas upp. Karaktärerna har fått en djup och det är inte alltid så svart och vitt, många har sina egna inre demoner att slåss emot.

En sak jag märkte i boken var att när det hettade till för att bli våldsamt och krigiskt så blev det inte så utdraget som det kan vara i andra böcker, det var inte långa belägringar eller långa scener med personer som slogs med vapen. När det hettade till på detta sätt så blev det rätt så snabbt ett avgörande och någon går ut på den vinnande sidan. Jag var lite delad på detta, först så tänkte jag att det spolades förbi allt för snabbt, att det var lite för enkelt, jag ville ha mera av det innan det tog slut. Men så tänkte jag efter en gång till och funderade på hur en riktigt tvekamp på liv och död skulle vara och kom fram till att den mycket troligen skulle vara över rätt så snabbt, så fort den ene gör ett misstag så är det över då det rör som om dödliga vapen. Så detta var mera realistiskt än vad man kanske är van vid när det kommer till böcker och filmer. Nu är detta min totalt amatörmässiga tankegång med absolut noll erfarenhet av kampsport med vapen.

Då jag inte är så van vid att läsa på engelska kommer jag inte att gå in på om själva språket, då det är svårt för mig att avgöra om det är ett bra språk eller inte. Det är lite mera avancerat än vad jag har läst tidigare, finns en del ord som jag troligen inte hade förstått om jag inte hade haft dem i en mening. Jag förstod handlingen bra, så det var inget problem att hänga med i texten, så är man mera van än vad jag är på att läsa på engelska borde det inte vara några problem alls.

Så om du vill läsa en klassisk fantasy som bjuder på en del överraskningar, samt gillar att den bryter med sitt centrala hbtq-tema. Samt även har intressanta karaktärsportätt så är detta boken för dig. Jag har andra boken i serien och det skall bli spännande att se vart denna serie tar vägen, då jag fått lite hintat att den kanske bryter med genre på ett annat sätt i andra boken.

Häftad Bokus Adlibris 
Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar