måndag 20 juli 2020

M.L.J. Sahlin: En Midsommarsaga

Titel: En Midsommarsaga
Författare: M.L.J. Sahlin
Sidantal: 331
Förlag: Visto Förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Efter sin mors tragiska bortgång reser Nilhas Ekendahl med sin far till släkten i Jämtland för att fira midsommar. Efter en fantastisk fest lockas han in i midsommarnatten av den mystiska flickan, Arya. Snart upptäcker han att det döljer sig mycket mer i Jämtlands trolska skogar än han kunnat drömma om. Något som visar sig då de träder in bland granarnas dunkel, in i en Midsommarsaga…

Mina tankar:

Detta är författarens debutbok. Det är en fantasybok som riktar sig till äldre ungdomar och uppåt.

Det är som sagt en fantasybok och mera specifikt så är det en mix av urban fantasy och portalfantasy, dessa två undergenrer går för det mesta hand i hand. Den har sina rötter i folksagorna och alla dess väsen som förekommer där.

Boken utspelar sig 1947 och vår huvudkaraktär, Nilhas, är då 10 år gammal och har förlorat sin moder. Hans far, som är en hårt jobbande fabriksägare och väldig sträng, tar med honom till moders släkt i Jämtland för en Midsommarfest. Där möter han den mystiska grannflickan Arya, som en natt tar med honom ut i de mörka skogarna. Det är där som äventyret börjar.

Väl i skogen så öppnar det sig en ny värld, en magisk värld som är fylld av älvor och troll, samt andra varelser också. Stegvis får vi reda på mera om denna värld och hur Nilhas hör ihop med den. Jag gillade verkligen stämningen som författaren har fått till. På något sätt så var det som man förflyttade sig till den magiska skogen, man gick där tillsammans med Nilhas och Arya och mötte alla djur och varelser som dolde sig i skogen. Det var som i en saga och det osade magi och gamla sägner. Det märks att författaren har ett stort intresse för just dessa ämnen, så om du själv har det så kommer du att finna dig hemma i denna bok.

Nu har jag svårt att avgöra hur ett barn i en bok skall uppföra sig för att det skall stämma överens med sin sagda ålder. Huvudkaraktärerna skall vara tio år men för mig så kändes det att de återspeglade en äldre ålder. De pratade ibland lite för logiskt för att vara denna ålder. Nu försöker jag tänka tillbaka till när jag var i den ålder och tror inte att jag hade de tankegångar då som huvudkaraktärerna har. Men åt andra sidan så finns det säkert barn som har utvecklas mentalt tidigare än andra. Tänker man på att boken utspelar sig 1947, det har varit ett världskrig, det var en tuffare tid då, så kanske det inte är så konstigt att barn växer upp mentalt snabbare. Så detta var inte så mycket som störde läsningen och jag gillade de två huvudkaraktärerna som vi fick lära känna, Arya kanske lite mer än NIlhas, hon är ett riktigt energiknippe.

Språket tyckte jag var riktigt bra. Boken är i jag-form, berättad av en äldre Nilhas. Den är lätt att ta till sig och det finns en närvaro i språket som drar in dig i handlingen.

Jag hoppas på att vi kommer att få ta del av denna magiska värld i flertalet böcker. Det är en kärlek till de gamla folksagorna och även till naturen som lyser starkt hos författaren. Det nämns av den äldre versionen av huvudkaraktären att han varit med om fler äventyr och jag ser fram emot att få ta del av dem. En riktig bra debut, detta är absolut ett namn att lägga på minnet.

Häftad Bokus Adlibris 
E-bok Bokus Adlibris 
 
Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar