söndag 9 augusti 2020

Andreas Trunk och Patric Erlandsson: Ondskan Bortom Stjärnorna

Titel: Ondskan Bortom Stjärnorna
Författare: Andreas Trunk och Patric Erlandsson
Sidantal: 300
Förlag: Everlasting Publisher

Handling:

Dino Åder har få vänner och i skolan blir han mobbad. För att undkomma Biffen och hans gäng gömmer han sig en dag i en fallfärdig stuga. I ena ögonblicket sitter han i en fåtölj, i det andra vaknar han upp i en okänd galax, där onda makter smider hemliga planer. Vad var det egentligen som hände?

Trots oron att aldrig hitta hem igen gör han det bästa av situationen. Vad som börjar som en lek blir snart till allvar när han upptäcker en förmåga som ingen annan besitter. Barn blir kidnappade, lojaliteter ifrågasätts och Dino finner sig öga mot öga med ondskan.

Mina tankar:

Detta är författarduon Andreas Trunk och Patric Erlandssons debutroman. Det är en ungdomsbok, som väl vuxna med rätt sinne kan läsa också, i en genre som jag skulle kalla för urban science fiction.

Jag hade äran att träffa dessa författare på bokmässan förra året, 2019. Det var ett galet och roligt möte som bjöd på många skratt. De har ibland hört av sig och undrat om jag hunnit med att läsa boken. Vilket jag inte hade gjort, tills nu vill säga. Har ändrat lite smått på hur jag väljer böcker att läsa så nu tog jag äntligen tag i denna bok, bara nästan ett år senare.

Det är som sagt först och främst en ungdomsbok, men jag fann den väldigt underhållande och den fångade även intresset för mig som är äldre, så har man bara rätt sinnelag när det kommer till böcker i denna stil så tror jag absolut att man kommer finna den läsvärd.

Vi börjar med att ta del av huvudkaraktärens vardagsliv, det är verkligen ingen munter bild som målas upp, men tyvärr så är den kanske vanligare än vad man tror. Det är mobbing i skolan, han känner sig alltid utanför och får aldrig vara med, han är den som alltid blir vald sist när det skall delas upp lag i idrotten. Utöver detta så är hans mamma alkoholist, hon är ensamstående och har efter flera händelser så gott som gett upp livet och bryr sig bara om flaskan. Dino får försöka ta hand om sig själv.

En dag när det ser som mörkast ut med mobbingen så flyr han till en stuga med mobbarna jagade efter honom. Han gömmer sig där och sätter sig ned i en fåtölj, det är då det stora äventyret börjar. På något sätt så befinner han sig plötsligt i en helt annan del av universum, det blir starten på en resa som han sent kommer att glömma.

Utan att avslöja för mycket så ligger det till så att jorden är en av de planeter som, av vissa orsaker, som är förbjuden att resa till och från. Men ända har Dino av någon anledning gjort detta, en av den centrala frågan är lite varför han har gjort detta, finns det någon hemlig agenda bakom detta.

Dino är, precis som oss läsare, helt ny när det kommer till denna del av universum. Han vet precis lika mycket som vi gör, vi får tillsammans med honom upptäcka allt nytt som inte finns på jorden men är helt normalt för andra. Det är roligt och intressant att få ta del av allt detta, det finns en stor fantasi bakom uppbyggnaden av detta universum, och jag anar att vi i denna bok bara har fått tagit del av en liten del, det finns säker mera att undersöka för oss läsare och Dino.

Språket är lätt att ta till sig och handlingen flyter på riktigt bra, den får en att verkligen vilja fortsätta läsa. Det är bra uppbyggt och avvägt mellan att ha roligt, då Dino upptäcker alla nya saker tillsammans med de nya vännerna som han får, och spänningen, den stora röda tråden varför barn blir kidnappade och varför Dino har kommit hit fast det är förbjudet för människor från jorden att resa. Denna avvägning misstänker jag är perfekt för denna ålder, så det är verkligen en bok för bokslukaråldern. Det blir en fartfylld resa som vi bjuds på och det känns aldrig tråkigt.

En riktig bra start på en rolig och underhållande serie. Ser verkligen fram emot att läsa mer från dessa författare.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar