tisdag 18 augusti 2020

Anders De La Motte: MemoRandom

Titel: MemoRandom
Författare: Anders De La Motte
Sidantal: 399
Förlag: Forum Bokförlag

Handling:

David Sarac är informationshanterare vid Stockholmspolisen. Hans jobb är att rekrytera och sköta topphemliga källor. Manipulation, mutor och hot – så länge han levererar resultat ställer ingen några frågor. Men efter en våldsam bilolycka förlorar han minnet. Tappar kontrollen över sitt avancerade nät av svek och lögner. Plötsligt är han lovligt byte för alla som vill åt hans hemligheter. För att skydda sig själv och sina källor måste han återupprätta kontakten med den försvunne infiltratören ”Janus”, som befinner sig högt upp i den kriminella hierarkin. Flera personer, på båda sidorna om lagen, verkar vara beredd att gå över lik för att avslöja ”Janus” rätta identitet. Eller kanske för att skydda den?

Mina tankar:

Detta är författaren Anders De La Mottes fjärde bok, denna kom ut 2014. Han har tidigare skrivit en trilogi, Geim, Buzz och Bubble. Efter denna så har han även skrivit en uppföljare till denna bok, UltiMatum, samt årstidskvartetten som består av Slutet På Sommaren, Höstdåd, Vintereld och Våroffer.

Ber om ursäkt i förväg om detta kommer bli lite längre än en vanlig recension och att jag inte helt kommer att hålla mig endast till denna bok.

Jag har träffat Anders De La Motte ett antal gånger på bokmässan i Göteborg, det är alltid lika kul och intressant att lyssna på honom när han prata om sina böcker och sitt skrivande, samt många saker runt omkring detta. Så innan jag går in på boken så skall jag säga att alla som har möjligheten att lyssna på Anders får absolut inte missa det.

En liten roligt minne av Anders som jag har är när jag var på Crimetime Gotland 2017. Jag skulle lyssna på Anders och några andra författare, jag tänkte att jag kunde köpa de böcker jag ville ha av de författare som jag skulle lyssna på så att jag enkelt kunde få de signerade efteråt.

Jag står vid bordet med böckerna och ser att Anders senaste bok inte var med, saken var den att den inte hade kommit ut vid denna tidpunkt på året. Ibland gör förlagen så att de trycker en lite tidig upplaga, men det verkar inte som de hade gjort detta. Jag kunde ändå inte låta bli att fråga de som höll i försäljningen av böckerna om hans senaste bok fanns.

Självklart så fanns inte boken. Men personen som står och säljer vänder sig till man som står med ryggen emot i en grupp och säger: ”Du, Anders när kommer din bok ut?” Mannen vänder sig om, det är så klart Anders, och säger något i stil med: ”Den kommer ut till hösten, men min senaste bok finns här i pocket.” Anders är på väg att visa boken när han tittar på mig och säger snabbt: ”Nej, förresten han skall inte ha den, för en har han redan.”

Saken var den att jag hade träffat honom två gånger tidigare på bokmässan och fått signerat av honom. Att han så snabbt kände igen mig och efter att endast ha träffat mig två gånger är verkligen imponerade och jag tappade nästan hakan. Jag menar hur många personer träffar han inte på alla de turer han har med signeringar landet runt.

Efter detta så har Anders varit en person, av många, som jag alltid ser fram emot att träffa på bokmässan. Det är alltid lika trevligt och roligt att träffa honom och han känner igen mig varje gång. Kan tillägga att jag det året fick boken signerad när jag senare träffade honom på bokmässan, då hade boken kommit ut.

Nu efter detta långa utlägg så skall jag återkomma till boken jag läst.

Boken är inte en helt vanlig deckare, den är lite av en thriller också. Det är inte det klassiska att ett eller flera mord skall lösas av en eller flera poliser.

Vi följer flera trådar samtidigt där några personer på egna håll söker svar på en och samma fråga, vem är det som står bakom det mystiska namnet Janus? Personerna som söker svaret har alla olika orsaker till varför de vill ha reda på det.

Vi har vår huvudkaraktär, David Sarac, som råkar ut för en olycka och tappar minnet, han minns inget han har gjort de senaste åren. Han minns att han är polis och är hanterare av kriminella källor. Han försöker få tillbaka minnet, men det är inte det enklaste när han har haft ett jobb som är fullt av lögner och hemligheter, hur skall han kunna få fram vad som är sant och vad som är falskt?

Tycker att detta är ett riktigt bra upplägg och jag gillar hur allt svänger fram och tillbaka, man vet inte vilka som ljuger eller talar sanning, vem som är fiende och vem som är vän. Detta gör att det blir spännande och man vet aldrig riktigt vad som kommer att hända härnäst. Jag fick dock rätt så tidigt en idé till en lösning som visade sig vara väldigt nära till sanningen, nu vill jag inte säga att det är uppenbart eller om det är jag som har så livlig fantasi samt sett och läst allt för många thriller och deckare. Det hände mycket på vägen som jag inte förutsåg. Författaren får till det riktigt bra.

Anders för fram handlingen i ett snabbt tempo, men det blir aldrig för mycket, han håller sig på rätt nivå. Med en säker hand för han oss läsare in i huvudkaraktärens dilemma och värld. Det är ett välbalanserat språk som flyter på riktigt smidigt.

Det är en riktigt bladvändare till bok och jag ser fram emot att läsa fortsättningen, UltiMatum, för att se hur allt slutar, för jag tror att det är den avslutande boken med tanke på att Anders har skrivit fyra andra böcker efter dessa. Det är som jag nämnde tidigare Årstidskvartetten och dessa har jag hört skall röra sig i ett långsammare tempo, jag ser även fram emot att läsa dessa då Anders har kommit att snabbt blivit en av favoritförfattarna. Jag ligger lite efter i läsningen när det kommer till hans utgivning, men har planer på att läsa ifatt, misstänker jag har mycket gott framför mig.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Geim
Buzz
Bubble


Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar