onsdag 5 juli 2023

Jeanette Laifsdotter: Falsarium

Titel: Falsarium
Författare: Jeanette Leifsdotter
Sidantal: 519
Förlag: Förlag Terrier AB

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

Regina hittar en dagbok som legat väl dold under många decennier, och i den uppmålas en grotesk historia om demonisk besatthet, incest och mord. När hon bestämmer sig för att undersöka om det finns någon sanning i boken gör hon en fasansfull upptäckt. Det blir inledningen till en rad märkliga och skrämmande händelser som tvingar Regina att omvärdera hela sin världsbild.

Jorun lever ensam och isolerad, besatt av att rädda sitt enda barn från drogmissbruket. En dag när allt ställs på sin spets måste Jorun besluta om hon är villig att döda för sitt barn.

Tobias är sjukskriven för depression, och flyr verkligheten genom att tröstäta och se på ändlösa tv-serier. Den verkliga orsaken till flykten vågar han inte berätta om för någon. Men när Tobias möter Björn förändras allt, för Björn säger sig erbjuda en väg ut ur mörkret...

Mina tankar:

Detta är om jag inte misstar mig författarens debut, i alla fall när det kommer till roman. Sett att hon även skrivit en bok som klassas som biografi.

Det är ett litet problem att klassa denna bok i en genre, problemet är inte att det inte går att klassa den utan för att dess verkliga genrer uppenbarar sig längre in i boken. När jag fick höra talas om boken fick jag att den skulle vara en spänningsroman, vilket även står på baksidan av boken. Men sanningen går djupare än detta, jag vill inte avslöja för mycket av en bok när jag skriver om den men jag måste säga att genren som den borde gå under är skräck och det säger jag för att man skall vara förberedd på vad som komma skall.

Boken börjar som någon slags relations- och samhällsdrama där vi i tre trådar möter några personer som står på kanten av samhällets och livets förfall. Det är mörk, deprimerande och ångestladdat. Det är tunga ämnen som berörs och det är välskrivet och riktigt bra beskrivet när det kommer till känslor och hur människor agerar.

Till en början så kände jag att boken kanske inte gick under spänningsgenren, men då jag visste att den skulle komma att göra det så fortsatte jag läsa, det var ändå en intressant historia som målades upp och den fångade mitt intresse utan att det fanns ett spänningselement i handlingen.

Boken är uppbyggd som ett lager över ett annat lager, eller rättare sagt som en Matrjosjka, det vill säga en rysk dockleksak som har flera mindre dockor inom sig. Ju längre in i handlingen man kommer så kommer man till ett annat lager som visar en ny sida av berättelsen och även byte av genre. Att jag just använder denna ryska docka som en liknelse kommer ni som läser boken förstå varför jag gör.

Boken håller sig kvar där den började, alltså det sociala livet bland de olika karaktärerna som vi lär känna, men bitvis så målas ett mysterium upp och det är här som spänningsbiten kliver in och den tar sig stegvis in i skräckens korridorer.

Det jag gillade med denna var att även om den gick åt skräckhållet så stannade den kvar i den realistiska, andra skräckböcker går ofta fullt ut och skräcken blir det centrala. Här är det mera att skräcken håller sig i ett hörn så att du bara skymtar den till en början i ögonvrån, när den syns mera så tvekar man ändå som läsare, samt även karaktärerna, om den verkligen finns där eller om det är sinnet som spelar en ett spratt. Hur det verkligen ligger till är något som jag lämnar de läsarna att upptäcka. Det jag kan säga är att det är en mera sofistikerad skräck som får mig att tänka på filmklassiker som Exorcisten och Huset som gud glömde, dessa kanske dock går åt den mera grafiska skräcken än vad denna bok gör. Denna slags skräck känner jag kryper under huden mycket hårdare än pang på skräck.

Dessa olika element och lager i romanen gjorde att jag blev positivt överraskad när jag läste boken och då den är välskriven samtidigt som den har riktigt bra bitar när det kommer till karaktärsportträtt och relationsbitar gör att jag vill rekommendera den till alla som vill ha en skräckbetonad och samhällskildrande roman. Om författaren kommer att hålla sig till denna stil i sina kommande böcker så är det absolut något som jag vill läsa mera av.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar