fredag 28 juli 2023

Eva Häggmark: Mörkret utanför

Titel: Mörkret utanför
Författare: Eva Häggmark
Sidantal: 245
Förlag: Dystopia Publishing

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

ad händer när vanliga människor möter något totalt oväntat? Vad gör man när man hittar sin egen gravsten i garaget? När den nya kollegan börjar förfölja en? Eller när ens make påstår att han i själva verket är död?

Mina tankar:

Detta är författarens andra bok och det är en novellsamling som går i skräckens spår. Denna kom ut 2021.

När det kommer till novellsamlingar så kan man få en känsla av spretighet, med det menar jag att de olika novellerna som samlingen består av inte har något gemensamt, även om de är inom samma genre så känns de som att de inte hör ihop. Detta är mera en självklarhet när man pratar om antologier, alltså en novellsamling där flertalet författare har bidragit. Här har vi i stället en författare som samlat sina noveller och även när jag tidigare läst sådana samlingar så har man känt av att novellerna inte hör ihop när det kommer till berättarstil och tema.

Nu är såklart inte alla novellsamlingar på detta vis och denna är absolut inte detta. Kanske inte alla, men så gott som, noveller i denna samling har mycket gemensamt, även om de var för sig står ut och inte är en kopia av varandra. Något av det gemensamma är att de är på något sätt skräckberättelser, de flesta övernaturliga på något sätt, men andra är mera psykologisk skräck. En annan gemensam sak är att karaktärerna som de olika novellerna centrerar sig runt är kvinnor som behöver hantera det onaturliga i det vardagliga livet.

En annan sak som jag fann uppfriskande med de flesta novellerna i samlingen är att de lämnar saker för läsaren att tolka eller spinna vidare på. Man får inte allt skrivet vad det är som pågår i de olika novellerna, författaren lämnar en del osagda saker för oss läsare att ta till oss och göra vad vi nu vill göra med det. Gillade denna interaktion med läsarens egen fantasi.

Språket är rakt igenom boken lätt att ta till sig och jag tycker att författaren lyckas med att få till en ryslig stämning i varje novell. Det kanske inte är så skrämmande att man blir mörkrädd men jag kände av rysligheten till någon grad i novellerna.

Jag rekommenderar denna till alla som vill läsa skräck som får ens egen fantasi att gå i gång. Om man gillar tv-serier som till exempel Tales from the Crypt där nästan varje avsnitt avslutas med någon slags tvist så tror jag absolut att man kommer att uppskatta denna novellsamling. Jag hoppas på att författaren kommer i framtiden med flera härliga berättelser inom skräcken.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Blodsmak

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar