torsdag 11 juli 2024

Anders Nilsson: Johan Falk - Slutet var bara början

Titel: Johan Falk – Slutet var bara början
Författare: Anders Nilsson
Sidantal: 350
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

En bil kör mot ett regnigt Göteborg och mannen bakom ratten är orolig. Greppet hårdnar och på den högra handen saknas två fingrar. Det har gått nio år sedan han offrade sitt liv för att rädda sin familj. Hans kropp hittades aldrig.

Göteborg är hans stad, där har han levt och arbetat, men när han kör upp på den nybyggda Hisingsbron känner han inte igen sig. Han ser på sin stympade högerhand och minns smärtan från tortyren, minns avrättningen.

Han borde egentligen inte vara här. Men han måste. Skuggor från det förflutna har vaknat till liv och en gåtfull ny fiende hotar att krossa honom och allt han tror på. Det har till sist blivit dags att ställa allt till rätta.

Johan Falk är tillbaka.

Mina tankar:

En av troligen de mest kända filmkaraktärerna i den svenska filmhistorien, i alla fall i modern tid, är tillbaka i ett helt nytt format. Efter 20 filmer, som började med Noll tolerans, 1999, så träder han in i böckernas värld. Skriven av Anders Nilsson som var den som regisserade den första filmer, sedan ett antal senare filmer, samt manusförfattare till flertalet. Detta är hans debutbok och den första i serien om fortsättningen om Johan Falk.

Jag har hängt med Johan Falk sedan första filmen kom ut och är det något som dessa filmer har bjudit på så är det spännande underhållning. Filmerna, som blev en serie där en röd tråd följde med från den ena filmen till den andra, fick sitt avslut 2015. Man kände att det knöts ihop men man skall också erkänna att man kände en saknad att det inte skulle bli något mera.

Men så 2023 blev man glatt överraskad att han, det vill säga Johan Falk, skulle återkomma, men i bokform. Men jag skall även erkänna att man kände en liten fasa, tänk om man inte lyckas få fatt i den där Johan Falk-känslan som filmerna har utstrålat. Tänk om det bara är en hastig skriven bok för att pumpa ut mera pengar ur en välkänd karaktär. Visserligen var den skriven av en som jobbat med karaktärerna sedan starten.

Jag träffade författaren på Bokmässan förra året och självklart blev det att införskaffa ett signerat exemplar av denna bok. Dock så blev den liggande oläst, även om den lockade en hel del, men detta vanligt för mig då jag många olästa böcker som ligger och väntar på mig. Sedan går författaren och boken och vinner priser i ljudbokskategorier. Detta kände jag var ett tecken på att det inte var en dussinbok som väntade på mig.

Så nu har jag äntligen tagit tag i att läsa boken, och hur blev det då? Väcktes min Johan Falk-känsla igen? Eller blev jag besviken.

Bara några kapitel in i boken så fattade och kände jag att detta var en bok som skulle komma att falla mig i smaken. Precis som filmerna så var det spänning och action från första sidan, men något som man märkte i filmerna var att det inte var spänningen som var den centrala kärnan. Nej, det fanns en kärna i handlingen där man brydde sig om karaktärerna, gav dem ett liv. De kanske inte var perfekta som personer, de gjorde ibland fel saker, men det är precis så som en verkligen människa är, ibland gör vi fel saker, säger fel saker, ibland gör vi dumma saker. Är man betraktaren, om det så rör sig om böcker eller filmer, och man ser att skaparna bryr sig om dessa karaktärsuppbyggnader så känner man att verket har ett bra djup och en handling som blir intressant.

Har man sett filmerna om Johan Falk så kommer man att känna igen jargongen här. Här får man till och med mera kött på benen när det kommer till handlingen, för vissa saker går att berätta bättre med ord än med bild och det är mera tillåtet att förbjuda och förklara mera i text än i bild. Så detta är Johan Falk-deluxe.

När de välkända karaktärerna återkommer i boken så kan man inte låta bli att le, man känner igen dem från filmerna. Vet inte om det är en nackdel eller fördel men har man sett filmerna så kan man inte låta bli att se de olika skådespelarna som gjorde rollerna, samt höra deras röster. I vanligt fall så skapar man sig en egen bild när man läser en bok, men här har men redan en förebild att gå efter. För mig så blev det en fördel, i mitt huvud så såg jag dessa skådespelare och det blev som om en ny film i serien spelades upp i mitt huvud.

Hur fungerar då boken för de som inte känner till Johan Falk, de som inte har sett filmerna? Nu tror jag förvisso att de som först och främst plockar upp denna bok har sett minst en film och känner till karaktärerna. Men jag känner även att boken är skriven så att man kan som helt ovis få ut något av denna bok. Den bjuder på en härlig handling, det man behöver veta från var som hänt karaktärerna i filmerna berättas på ett sätt som är informationsrik för de som inte sett filmerna och för de som sett dem så får man härliga tillbakablickar från händelser.

Så denna bok visade att det gick helt utmärkt för en filmkaraktär att träda in i böckernas värld och jag rekommenderar denna till alla som älskade filmerna om Johan Falk men även till de som vill ha en spännande deckare som har högt tempo och en handling som får en att sitta och hålla andan vissa bitar. Johan Falk är tillbaka och jag välkomnar han med öppna armar och ser fram emot att läsa fortsättningen som kommer ut till hösten.

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar