tisdag 23 juli 2024

Markus Sköld: Folktomt

Titel: Folktomt
Författare: Markus Sköld
Sidantal: 290
Förlag: Kraxa Förlag

Baksidestext:

Klockan 03:14 den 11 januari upphör all kontakt med den lilla staden Lommensvik i södra Norrland.

Journalisten Rebecka Corti beger sig dit för att ta reda på vad som hänt. På plats upptäcker hon en nedsläckt stad i total radioskugga där alla invånare försvunnit. Allt som är kvar är halvdruckna kaffekoppar och tomma sängar.

Men när en rasande snöstorm slår hårt mot Lommensvik tvingas Rebecka stanna kvar i den öde staden, samtidigt som omvärlden förgäves försöker ta sig dit in. Snart upptäcker hon att det finns ett osynligt hot. Om hon ska ha en chans att ta sig levande från Lommensvik måste hon först ta reda på vart alla människor tagit vägen.

Mina tankar:

Detta är författarens fjärde bok och likt de tidigare så går även denna i skräckens spår.

Markus Sköld är en författare som imponerar på mig och fortsätter med att imponera på mig. Jag tror inte jag stött på någon annan som har lyckats med att med hjälp av bara ord skrämt mig i en scen när en person skall gå ned i en mörk källare. Detta hände mig när jag läste hans bok Kalldrag. Då visste jag att han hade något unikt, det är lättare att skrämmas när det kommer till film, då kan man fixa till det med ljud, musik, mörker och kameravinklar. Det är betydligt svårare att förmedla denna skräck i enbart ord. Nu vill jag inte förminska arbetet som folk gör med film, det är en konst det också.

Det var mitt första möte med Markus Sköld och efter det så var jag såld, och han har verkligen inte gjort mig besviken med sina andra böcker om och om igen har han lyckats med att förmedla skräcken och även en handling som ger ett djup i stället för att bara skrämmas. Det roliga är att han i varje bok kör en liten annan stil av skräck, det finns många olika om man bara vill gräva sig ned i det.

Två stora favoriter i skräcken sedan barnsben har varit Stephen King och Dean Koontz. Lite grovt räknat så kan man säga att de i huvudsakligen har två olika stilar med skräck. Stephen King vill gärna gå mot det övernaturliga och oförklarliga medan Dean Koontz vill ofta gå mot en mera vetenskaplig skräck som i vissa fall går mot det övernaturliga. Detta är som sagt bara grovt draget, de har såklart båda skrivit olika skräckstilar.

I sina tidigare böcker så har Markus Sköld vandrat mer eller mindre bland den övernaturliga skräcken, i vissa fall den blodiga och våldsamma skräcken, tänker på hans debut som handlar om varulvar. Men här får vi se en liten annan vinkel på skräcken och utan att säga för mycket så drar han lite mera åt den vetenskapliga skräcken i denna bok.

Likt de tidigare böckerna han skrivit så känner jag igen stilen när det kommer att förmedla känslor och miljöer. Han har som sagt något unikt i sin stil som gör att det han beskriver blir riktigt levande och man som läsare känner sig inte bara som en passiv iakttagare, man är där på plats i snöstormen i en öde stad, i det strömlösa hotellet. Ja, varje plats han beskriver så känner man att man är där.

Så även i denna bok så får han till en bra, eller om man skall säga nervös, spännande och intensiv, stämning. Man sitter och nästan krampar när man läser boken och man glömmer bort att andas. Det är riktigt bra gjort och jag tycker att han har fått till en bakgrundshistoria, när den väl kommer upp till ytan, som låter otrolig men ändå på ett sätt går att köpa. Kan säga att den ligger lite i tiden med om vad man pratar om nu, vill inte säga vad för då avslöjar jag för mycket av handlingen.

Han är även bra på att bygga upp karaktärer och här får vi träffa många som fastnar, man gillar vissa och man hatar andra, allt för att få till bra konflikter. Man ser dem lätt framför sig.

Han visar än en gång att det finns ett brett utbud när det kommer till bra svensk skräck i bokform och att han är ett namn att räkna med om man vill ha kvalité. Och på tal om skräck i annat format, varför har inget filmbolag tagit upp någons av hans böcker? Just denna skulle jag lätt kunna se som en riktigt bra skräck, om den bara fick sin budget.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha välskriven skräck som både förmedlar rysningar som en handling som bjuder på en resa som inte går av för hackor. Har man inte läst någon av hans tidigare böcker så plocka gärna upp de också, jag vågar lova att man inte kommer att bli besviken.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Där ute i mörkret
Kalldrag
Skuggfödd

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar