söndag 14 juli 2024

H.P. Lovecraft: Vid vansinnets berg volym I & II

Titel: Vid vansinnets berg volym I och II
Författare: H.P. Lovecraft
Sidantal: 72 & 72
Förlag: Fria Ligan

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Antarktis. Ett ödsligt landskap av frusna vidder och ting man helst glömmer. Det här är William Dyers berättelse. Professor vid Miskatonics universitet och ledaren för den olycksaliga expedition som gav sig av till den mest otillgängliga kontinenten av dem alla. Genom en rad brev får vi följa en historia om märkliga fynd och fruktansvärda händelser. Vilka mörka hemligheter ruvar under isen och vad är de underliga strukturer som skymtas invid de hisnande uråldriga berg som syns vid horisonten? Dyerexpeditionen tar sig dit ingen annan någonsin nått, och betalar det slutgiltiga priset för det.

Mina tankar:

Denna kortroman kom ut för första gången 1936, just den utgåvan som jag har läst kom ut i två delar, 2021 och 2022, och jag vill påstå att denna utgåva nog är den som verkligen gör berättelsen till rätta, då den även är illustrerad.

Vi börjar med själva handlingen och texten i denna bok. Jag har tidigare läst Cthulhu vaknar i samma serie av utgivning. När det kom till själva berättelsen där så var jag lite vacklande vad jag tyckte om kvalitén, tyckte den hade sina brister, om det var på grund av åldern eller något annat kunde jag inte sätta fingret på. Men jag lovade mig själv att ge Lovecraft fler chanser innan jag dömde hans verk.

Berättarmässigt så har vi en liknande stil här. Det är berättat i jag-form och ett mera dokumentär än skönlitteratur. Det är en forskare som berättar om en expedition till Antarktis, en resa som inte blev som de hade trott och nu skriver han ned sina upplevelser för att varna och förhoppningsvis stoppa en kommande resa. Här vill jag påstå att den dokumentära stilen fungerar mycket bättre och det ger en känsla av att det är något som har hänt och inte något påhittat.

Till en början så verkar det vara en vanlig expedition, om än svår tack vare miljön de befinner sig i, men snart upptäcker några i teamet ett fynd som ändrar deras mål i resan. Världen följer dem genom telegrafmeddelanden, men snart väljer de att inte berätta allt som händer. Det är först nu som hela sanningen kommer fram.

Jag gillade att man som läsare långsamt dras in i det mystiska som finns i Lovecraft verk. Vi hintar bara skäcken, ser vissa spår av den, för att sedan sitta på spänn genom hela berättelsen. Man blir både nervös och chockad, det är som om man nästan drivs, precis som titeln säger, till ett vansinne, ett galenskap.

Så med en liten vacklande möte med författarens verk så får jag säga att denna verkligen överraskade mig. Inte bara var den spännande och medryckande, fast det närmar sig hundra år sedan den kom ut så känns det inte alls föråldrad, den kändes modern och skulle mycket väl, med små tekniska ändringar, varit skriven nu.

Så kommer vi till just denna utgåva av berättelsen, som jag vill säga är den ultimata utgåvan. Den franska illustratören och konstnären Francois Baranger har rikt illustrerar dessa två böcker, han gjorde samma med Cthulhu vaknar. Varje sida i boken är ett konstverk i sig och lyfter fram texten på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Det ger ett djup i handlingen och man lamslås nästan av bilderna och den stora mystiska som de lyckas förmedla. Upplevelsen när man läste berättelsen och såg dessa bilden blev nästan inte av denna värld.

Efter att ha läst, eller om man skall säga upplevt, denna så säger jag att det är så här som Lovecraft skall presenteras. Det är först nu som texten verkligen görs rätt och jag hoppas på att många fler noveller av honom skall göras i detta format. Vet det finns en till utgiven efter denna och att konstnären håller på att jobba på en fjärde, dock har jag inte set någon om en översättning så det kanske blir att läsa dem på engelska.

Utförandet på böckerna i sig är så snygga att de borde finnas hos alla som gillar skräck, sedan får jag säga att just denna kortroman känns så tidlös och borde räknas som en klassiker, vilket den troligen gör i vissa kretsar. Så jag rekommenderar denna till alla som vill ha något riktigt snyggt och välgjort i bokhyllan samt njuta och fasa över en berättelse som får dig att tvivla över dig själv.

Tidigare omdömen om författaren:

Cthulhu vaknar

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken (Volym I): Bokbloggar
Se vad andra tyckte om boken (Volym II): Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar