tisdag 9 juli 2024

Katarina Ekstedt & Anna Winberg Sääf: Nord

Titel: Nord
Författare: Katarina Ekstedt & Anna Winberg Sääf
Sidantal: 268
Förlag; Bookmark förlag

Baksidestext:

Efter en ödesdiger händelse i tonåren står Alex ensam, arbetslös och med självkänslan på botten. När han får ett oväntat jobberbjudande som commis de cuisine på den världsberömda stjärnkrogen NORD tvekar han inte en sekund.

Det dröjer dock inte länge förrän Alex inser att inget är som det verkar. Jobbet i de jämtländska fjällen är minst sagt prövande, och allt ställs på sin spets då han träffar ägaren Alice. Hon är vacker och spännande – men betydligt äldre än och dessutom gift.

NORD visar sig ha många hemligheter. Alex dras snart in i en härva av lögner, sex och maktspel som verkar helt omöjlig att ta sig ur. Vad gör man när ens dröm plötsligt förvandlas till en mardröm?

Mina tankar:

Detta är den första boken i en serie, av hitintills två, som kan kort beskrivas som en psykologisk thriller i lyxrestaurangernas värld. Denna kom ut 2022.

Att besöka en lyxkrog bakom kulisserna är nog inte det allt vanligaste ämnet när det kommer till spänningsromaner. Visst har det förekommit att karaktärer besöker dessa men att det skall vara kärnan i hela boken är något lite mera unikt. Det är lite av en frisk vind att ta sig ann denna bok om man, som jag slukar den ena deckaren efter den andra. Här finns inga poliser som skall lösa ett fall.

Det är intressant att bara få träda in i köken på dessa platser, en plats som inte många får besöka. Att restaurangvärlden är tuff och kanske inte alltid så rättvis har man förstått, men inte riktigt hur. Här möter vi en värld som har en hård jargong och en hierarki som är mer eller mindre som en lag. Nu har säkerligen författarna kryddat till det för att göra det mera spännande och intressant och passa handlingen bättre, men känner att det även finns en äkthet i beskrivandet som gör att man tror på det som målas upp här.

Det är inte en bok som har adrenalinpumpande spänning från första sidan till sista, nej den kryper långsamt på en och man anar den till en början bara i ögonvrån. Sedan kokar det till och de vrider upp tempot. Då blir det nagelbitande.

När jag läste boken så kunde jag inte låta bli att dra tankarna till filmer som berör förbjuden kärlek och som i sin tur leder till farliga situationer för huvudkaraktären och kanske även personer i dennes närhet. Den jag tänkte på först och främst var Farlig förbindelse med Michael Douglas och Glenn Close.

Språket kände jag att det var lätt att ta till sig, de målar upp karaktärerna och miljöerna på ett bra sätt, de tar sin tid så att man verkligen sätter sin i denna värld och situationerna som uppstår. Även innan spänningen tog fart så drogs jag in i handlingen och ville veta hur det skulle sluta, ens nyfikenhet väcktes.

Jag rekommenderar denna till alla som vill läsa en spännande skildring om giftiga relationer och uppleva lyxkrogarnas dolda sidor. Boken slutar lite öppet, även om de knyter ihop många trådar i denna, och man anar att i nästa bok, Syd, så kommer det att hetta till ännu mera, den skall jag absolut läsa.

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar