fredag 4 oktober 2019

Rapport från bokmässan 2019 – Del 3: Fantastiken del 1

Den största delen av fantastiken har samlats på ett ställe på mässan men inte allt. Så innan vi beger oss till det stället så skall vi ta upp de förlag och författare som man hittade lite utspridda på mässan.

Everlasting Publisher är ett förlag som ger ut en hel del fantastik. I denna monter så hittade jag själva ägaren Yamilé Andreasson, som vanligt på ett glatt humör, hon är aktuell i år med Eldfödd, tredje delen i sin serie samt även en antologi, De Fördömdas Bok, tillsammans med ett antal författare, denna hade de förhandssläpp på mässan. En av de andra författarna i den antologin är Madelene Lundvall som också befann sig på mässan, även hon är aktuell med en egen bok, Dömd, som är en fortsättning på sin serie Och Mörkret Föll, en spännande serie om druider och hur vi människor förstör jorden.

En debutant som jag träffade i denna monter var Li Ekman, aktuell med boken Blodsten. Det är en bok som kombinerar Gotland och fantastiken, detta låter riktigt intressant då jag varit en hel del på Gotland och vet vilken känsla som ön utstrålar. Denna ser jag fram emot att läsa. En annan debutant, som sprang ifatt mig när jag lämnade montern, är Linda Öjdahl som är aktuell med När Hjärtat Slutar Slå, en vampyrroman som är åt det mera filosofiska hållet som Anne Rices böcker.

En annan av förlagets aktuella författare är Emelie Beijer, som jag inte träffade just i denna monter utan i en annan. Jag har läst några noveller som hon har skrivit till några antologier och hon har verkligen ett språk som fångar en. Har inte hunnit läsa hennes böcker men detta är något jag bara måste åtgärda inom en snar framtid. I år var hon aktuell med Silverskugga, andra boken i sin serie Öarnas Rike.

Ibland när man är på mässan så träffar man personer som man med detsamma känner att man klickar med. Och detta hände i denna monter, mötet med författarduon A. Trunk och P. Erlandsson var ett av de roligaste ögonblicken på mässan. De debuterar med Ondskan Bortom Stjärnorna, en bok som de har skrivit för att få ungdomar som inte läser att börja läsa. Det blev en hel del skratt under detta möte och jag ser verkligen fram emot att läsa deras bok.

A. Trunk och P. Erlandsson, två sköna personer. Vi hade så roligt att jag glömde ta reda på vem som var vem.
En annan som man kände med detsamma när man träffade personer att man fick en kontakt var med den rara och trevliga tjejen Maria Wälsäter. Det var som om man redan var bekant med henne och det kanske är tack vare att nu för tiden har så lätt att komma i kontakt med författarna på nätet. Hon är aktuell med sin andra bok, Stjärnfödd, i serien Doressea. En riktigt bra fantasyserie som jag rekommenderar. I denna monter träffade jag även på U P Enna, som även han skriver fantasyböcker för ungdomar och uppåt.

Jag pratade tidigare om hybridförlag, där författare står själva för utgivningen. I Hoi Förlags monter som är ett sådant förlag hittade jag en ung debutant inom fantastiken. Det var Isabelle Törnqvist som är aktuell med sin bok Fågeln. Boken har en snygg utsida och jag är riktigt nyfiken på innehållet.

I Vistos förlag som jag tidigare nämnde mötte jag även två fantastikförfattare. Den första är Linda Andersson som är aktuell med Livstjuvarna, som jag tyckte var en mycket intressant fantasybok. Den andra författaren är Malin V. Olsson som är aktuell med framtidsdraman Universums Mörka Hemlighet, som jag tyvärr inte hunnit att läsa ännu.

Linda Andersson redo att signera.
Det sista hybridförlaget som jag skall ta upp i denna rapport är Whip Media, de är en blandning av traditionellt förlag och hybridformen. De har lyft fram en del riktigt lovande författare och en av dem är fantasyförfattaren Lovisa Wistrand, henne valde man att ge ut på traditionellt sätt och det förstår jag för hon håller en riktigt hög kvalité. På mässan hade man release på sista delen, Dödsviskaren, av hennes fantasytrilogi. Jag hade turen att komma förbi precis innan releasen skulle börja. Jag var först att få ett ex av den sprillandes nya boken.

Lovisa Wistrand på sin release av Dödsviskaren.
En annan av detta förlags författare som man skall göra sig en tjänst och lägga på minnet och kolla upp hans böcker som är riktigt bra med välskrivna karaktärer är Nils-Petter Löf. I år är han aktuell med Hungerns Skörd som är en dystopisk bok om hur det kan gå när allt man tar för givet försvinner.

Et förlag som har ett samarbete med Whip Media är Miramir Förlag och de var i samma monter. Det drivs av Kristina Suomela Björklund som är aktuell med den intressanta och lite annorlunda zombieboken Inom Cirkeln.

Och detta var inte den enda zombieboken som Miramir var aktuell med detta år. Peter Westberg var på mässan med sin Europa Pandemus. En bok som jag föll för direkt när jag började läsa den och den måste bara alla läsa som gillar skräck och zombies, den är spännande och välskriven, samt vägrar släppa taget om dig.

Nils-Petter Löf och Peter Westberg, två namn att hålla koll efter.
Nu har vi tagit upp de förlag som ger ut fantastik som inte höll sig i det område som jag nu skall prata om. Nu skall vi gå till Fantastikgränden som man valde att ta fram får några år sedan på bokmässan för att folk som läser just fantastik skall kunna hitta de förlag och egenutgivare som befinner sig i denna genre. Tidigare var de rätt så utspridda på mässan och svåra att hitta då de försvann. Men nu syns de ordentligt när man har samlat dem i ett område.

Innan jag går in på de olika förlagen så skall jag nämna den stora montern i Fantastikgränden och det är så klart SF-bokhandeln som står som ett stort skepp i detta område. De har funnits i många år och är en viktig bokhandel när det kommer till fantastiken. Här på mässan hittar man många intressanta författare som signerar.

En av dem är Alexander Karim, som även är skådespelare. Hans aktuella bok Den Extraordinära Berättelsen Om Jonas Paulssons Plötsliga Död som handlar om en person som vaknar upp en morgon för att sedan bli brutalt mördad för att sedan vakna upp dagen innan han dog och så fortsätter det. Låter som en lite udda bok som väcker ett intresse.

Alexander Karim i SF-bokhandelns monter.
Ytterligare en annan som satt och signerade i denna monter var en debutant och det var Fredrik Dimming med sin bok Eldranath. Jag är svag för svensk fantastik och kunde inte låta bli att köpa ett ex av denna bok.

När det kommer till montrarna i Fantastikgränden så är det många författare som har gett ut på eget förlag. Då det kostar en del att hyra en monter på mässan så går ofta de ihop och hyr en monter tillsammans för att dela på kostnaderna, samt hjälpa varandra så att man kan få ta pauser.

Tre av dem som stod i samma monter var A.R. Yngve, Tora Greve och Sandra Petojevic. De hade med sig hela sin utgivning till mässan. Tora Greve hade en ny bok, Astroiden och A.R. Yngve var aktuell med Rex Omega.

Hans Olsson, aktuell med ungdomsfantasyn Katterna Och Stora Djupets Hemlighet, en fantasy i klassisk form men istället med katter som huvudkaraktärer hade gått ihop med Ulrika Fjellborg. Hon var aktuell med femte boken, Mörkrets Återtåg, i sin serie Krönika Över Yggdrasil, en fantasyserie med rötterna i nordisk mytologi. Hon var snäll och gav mig den sista delen. Ser fram emot att läsa denna då nordisk mytologi alltid intresserat mig.

Och det var inte enda boken jag fick i närheten av denna monter så fanns Upper Room Förlag som såg min t-shit, jag hade en som gjorde reklam för min blogg för att andra lättare skulle känna igen mig. Från denna monter fick jag med mig en bok av Josef Rääf och Adam Meadows, som är ett namn för en duo. Ska bli spännande och se vad de är för böcker.

Det är inte alla författare som går ihop. Några av dem hyr en liten monter själv och en som gjorde detta var Mattias Lönnqvist som var högaktuell med sin andra bok, Konflikternas Tid, i serien Oldenasagan. Jag läste första boken för ett tag sedan och jag kan varm rekommendera den, den har en intressant syn på magin.

Mattias Lönnqvist i sin egen monter.
Ytterligare en som satt i en egen monter var Kajsa Artifex, som är aktuell med sin debutbok Bestulen som verkar vara en intressant blandning av fantasy och framtid. Då jag är som sagt svag för svensk fantastik så kunde jag inte låta bli att stötta henne och köpa ett ex av hennes bok, ska bli intressant att läsa.

Som avslutningsvis på denna del av rapporten så skall jag nämna en era som går i graven snart. Det är förlaget Andra Världar som gjorde sin sista bokmässa. Författarna som driver detta förlag har bestämt sig för att avveckla det. De har varit på många bokmässor och varit en punkt som man glatt har besökt, det är lite sorligt att det är slut, men som de sa på mässan, det är inte det sista man ser av dessa författare ändå. På mässan var Anna Vintersvärd och Aengel Englund och hade en avskedsfest med glädje.

Andra Världars avskedsfest.
I denna monter gjorde även skräckförfattaren Markus Sköld ett litet inhopp. Han var inte aktuell med någon ny bok men hans tidigare böcker fanns, och såldes slut, på mässan. Om någon har läst min rapport om mitt besök förra året så vet ni att Markus försökte hälsa på mig vid hotellfrukosten, men jag, som var febrig nästan inte reagerade på hans hälsning, jag tror och hoppas att jag i alla fall nickade till honom. Men i år fick jag i alla fall hälsa och prata med honom ordentligt, helt feberfri.

Jag träffade ytterligare många härliga personer i Fantastikgränden, det var gamla bekanta men även någon ny som jag känner kommer bli en härlig bekantskap. Men detta återkommer jag med i sista delen om mitt besök på bokmässan.

Fortsättning följer…

Linda Andersson: Livstjuvarna
Madelene Lundvall: Och Mörkret Föll
Madelene Lundvall: Röda Skyar
Madelene Lundvall: En Ny Gryning
Nils-Petter Löf: De Andra
Nils-Petter Löf: De Sovande
Nils-Petter Löf: Zverige I Mitt Hjärta
Nils-Petter Löf: Kärnpartiet
Mattias Lönnqvist: Den Mörka Portalen
Hans Olsson: King’s Hope
Hans Olsson: Tre noveller
Hans Olsson: Museion
Hans Olsson: Katterna Och Stora Djupets Hemlighet
Markus Sköld: Där Ute I Mörkret
Markus Sköld: Kalldrag
Kristina Suomela Björklund: Karne: Skriet Från Häxberget
Kristina Suomela Björklund: Bakom Väggens Dörrar
Kristina Suomela Björklund: Azoria - Återkomsten
Kristina Suomela Björklund: Inom Cirkeln
Peter Westberg: Europa Pandemus
Lovisa Wistrand: Drakviskaren
Lovisa Wistrand: Demonviskaren
Lovisa Wistrand: Equidae
Maria Wälsäter: Avien
Linda Öjdahl: När Hjärtat Slutar Slå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar