söndag 6 oktober 2019

Rapport från bokmässan 2019 - Del 4: Fantastiken del 2



Nu har vi kommit till den sista delen av min rapport över mitt besök på årets bokmässa. Jag skall nu ta upp de återstående författarna som jag träffade på i fantastikgränden.

Först ut är ett förlag som växer för varje år. Det är författaren Caroline Hurtig som grundade förlaget och med tiden har hon tagit hand om fler författare. De är nu, med Caroline, fem men kommer bli sex nästa år. Till detta års mässa hade man tryck upp fem noveller som inte finns tryckta annars. Caroline hade med sig sin novell Där Solen Möter Månen, som endast finns annars som e-novell.

Annah Nozlin är en av författarna i förlaget och utöver den specialtryckta novellen, Utanför Ljuset, så var hon aktuell med boken Återfunnen. Sara Dalengren novell heter Vinterdrottningen och Gabriella P. Kjeilen hade två noveller, Levande Död och Drömmagi, hon har tidigare skrivit om en alternativ verklighet där vampyrer existerar. Den sista författaren i detta förlag är Astrid Ahlberg var aktuell med De Svarta Tornen.

I en monter hade många egenutgivare gått ihop och satt ihop ett stort bord som bjöd på nog nästan alla stilar när det kommer till fantastiken.

Vi börjar med Mattias Kuldkepp som är aktuell med andra boken, En Hjälte Kommer Sällan Ensam, i sin humoristiska fantasyserie, Den Ofrivillige Hjältens Handbok. Han är helt fantastisk när det kommer till episk fantasy och ingen man får missa om man gillar det.

Mattias Kuldkepp, Cecilia Åhman, Sten Rosendahl och Ewa Broberg.
Frida Hallberg var även i denna monter och aktuell med Vald Av Vargar. Jag har inte läst något av henne men valde att köpa hennes fyra titlar då jag hör mycket bra om henne. En annan som jag tyvärr inte har hunnit att läsa men är också nyfiken på är Cecillia Åhman som var på mässan med sina två böcker i sin fantasyserie Arvet Efter Mörkertiden, jag hoppas hinna läsa dem innan nästa mässa.

En jag har läst i alla fall är Ewa Broberg som var på mässan med sina två dystopiska böcker samt antologin Farliga Kretsar. Även Ulrika Almador var på mässan, aktuell med Mellan Silverbibelns Rader, hon är ytterligare en som jag hoppas på att hinna läsa innan nästa mässa.

Sten Rosendahl är också en som skriver dystopisk fantastik, han var på mässan med sin bok, Algblomning, samt ett smakprov, som jag glömde titta på, på den kommande uppföljaren. Även Christoffer Pichler stod i denna monter som är aktuell med andra boken, Frihetens Skugga, i sin fantasytrilogi som har en del intressanta vändningar i första boken.

Den sista författaren i denna monter är Jenny Töredal, som är aktuell med sista delen, Profetians Svärd, i sin fantasytrilogi. Det är en fantasyserie som har valt, i alla fall i de två första delarna, att inte gå fokus på det stora episka utan följer en kvinna som spelar en stor roll i händelserna men ändå håller sig lite vid sidan av. Detta kanske ändrar sig i slutet, jag fick boken av Jenny och ser verkligen fram emot att se hur allt slutar.

På mässan träffade jag även några författare som var där som besökare och en av dem var E.P. Uggla, vars bok Första Hösten: Blå Gryning jag gillade riktigt mycket. Fick höra att uppföljaren var på gång och nu har jag även sett att förlagt Swedish Zombie har annonserat att de kommer att ge ut den. En bok jag längtar efter. En annan som jag träffade på var Patrik Centerwall, vars bok jag utnämnde som en framtida klassiker bland ungdomsfantasy.

Ulrica Edvinsson Sundin i sin monter med sina böcker.
Jag har nämnt tidigare att det blir som att man träffar gamla vänner när man återkommer till mässan. Och två av dessa vänner är Sofi Poulsen och Ulrica Edvinsson Sundin. Sofi som har kommit på konceptet att ta gamla sagor och låta författare skriva sin egen version av den och ge ut dem i en antologi, i år var hon aktuell med Grimm Special Edition och Tusen Och En Natt. Ulrica var aktuell med sin tredje del, Drakens Dotter – Syskonen Madlock. Som vanligt var det lika trevligt och roligt att träffa de här två. Sofi hade release på de två aktuella antologierna och många av författarna dök upp på mässan så att man kunde få signerat.

Sofi Poulsen signerar Grimm Special Edition.
En annan monter som man mötte många bekanta i var Catoblepas Förlag, de hade med sig några andra författare också. Marcus Olausson hade release på sin andra bok, Vingar Av Rök, i sin mästerliga fantasyserie Serahema Saporium. Det var tack vare han som jag fick upp ögonen för svensk fantasy, innan dess hade jag så gott som endast läst översatt fantasy, men han visade att det finns mycket att hämta även inom landets gränser. Som vanligt var det lika trevligt och roligt att prata och tjöta med honom.

Marcus Olausson redo att aggressivt sälja in sin bok till nya läsare.
Detta förlag ger även ut små Steampunk-noveller, fyra av författarna var på mässan. Andrea Grave-Müller var aktuell med Fröken Starks Patent, Linn Liljemo med Kopparskrud, Saga Stigsdotter med Solstaden samt Cecilia Larsson Kostenius med Mitt Ångande Hjärta som även var aktuell med kortromanen Sjöjungfrudrömmar som utspelar sig före fantasyserien De Fem Elementen.

En som stod tillsammans med detta förlag var Anna Jakobsson Lund som i år var aktuell med Blynätter. Vi pratar en del under mässan om att hela fantastikgränden är som en stor familj och det är ett återförenade en gång om året. Man vinkar på varandra på långt avstånd och kramar varandra när man träffas. Nu har jag inte läst något av henne, men jag får nog nästan placera hennes först, för jag är riktigt nyfiken, som jag sagt om många andra författare i denna rapport, och jag kan inte bara köpa hennes böcker och ställa dem i hyllan. Har hört mycket bra om hennes böcker.

Man passade även på att i denna monter ha en liten sammankomst för en release över senaste delen i skräckantologin 13 Svarta Sagor, denna heter 13 Svarta Sagor 1873. Här var det samlat, tror jag, sju av författarna. En av dem lämnade ett riktigt minne efter sig. Johanna Glembo kom glatt fram till mig när jag kom till montern och sa att hon hade hört en del om mig och tyckte det var kul att få träffa mig. Jag träffade och pratade med henne lite mera på mässan då hon även var aktuell med en egen bok, Marodören I Möllinge. Hon kom snabbt att en av dem som man knöt en kontakt, vi var på samma våglängd kändes som. Hon får jag alla gånger räkna till en ny i min fantastikfamilj på mässan.

En ny bekantskap, Johanna Glembo.
På mässan finns det en del scener som man kan lyssna på intressanta samtal och Fantastikgränden hade en egen scen, fantastikscenen som leddes av spelföreningen Sverok. Här lyssnade jag på några av alla de författare som var på scenen. Än en gång så kan man inte hinna med allt.

Först lyssnade jag på Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson när de pratade om sin serieroman Vei, de är aktuella med del två i år. Första delen gillade jag riktigt mycket och jag ser fram emot att få läsa avslutningen av denna berättelse.

Karl Johnsson och Sara Bergmark Elfgren om Vei.
Sara är ju ena delen av duon som skrev Engelsforstrilogin och den andra är Mats Strandberg som även han var uppe på denna scen. Han pratade tillsammans med Sofia Falkenhem om sin adventsbok som är en spin-off på deras populära böcker om monstret Frank. Efter detta samtal fick jag prata lite med Mats och fick mig en överraskning att även Henrik Johansson, som har illustrerat Pax-böckerna. Henrik och Mats håller på att arbeta med en serieroman, Hell Hotell, och jag kommer att medverka som en biroll i denna då jag vann auktionen som Musikhjälpen hade förra året. Jag fick reda på lite saker som var intressanta.

Sofia Falkenhem och Mats Strandberg.
Det sista jag lyssnade på denna scenen, som även var det sista jag gjorde på denna mässa var att lyssna på Sofi Poulsen när hon intervjuade fyra av de författarna som är aktuella i Tusen Och En Natt, de pratade lite om hur de tänkte när de tog originalberättelsen och ändrade på den till sin egen version, de som var på scenen var Aengel Englund, Leif Wallsby, Marija Fischer Odén och Mattias Lönnqvist.

Sofi Poulsen, Aengel Englund, Leif Wallsby, Marija Fischer Odén, Mattias Lönnqvist.
Nu är min rapport över mitt besök på bokmässan 2019 klar. Det var tre otroligt roliga dagar, det tog på krafterna, jag är fortfarande matt en vecka efter mässan. Det blev så många roliga möten och minnen som kommer att leva kvar länge. Jag hoppas att jag inte har glömt att nämna några författare som jag nämnde. Jag har räknat ut att jag träffade cirka hundra författare om någon kommer ihåg att jag hade en lista på 150 författare. Jag är otroligt nöjd att jag fick träffa så många som jag fick. Alla dessa möten och samtal, långa som korta, betyder så mycket för en. Man får en nära kontakt med författaren och jag tycker att när man sedan läser böckerna från författaren får man ett närmare band till berättelsen.

Nu har jag många böcker att läsa fram till nästa mässa, samt att jag ligger efter med några författare som jag skall försöka att läsa ifatt också. Jag längtar redan till nästa mässa då jag får träffa mina vänner igen, samt att jag hoppas på en hel del nya bekantskaper också.

Böcker som jag har recenserat av nämnda författare i rapporten:

Antologi: Grimm
Antologi: Grimm Darker
Antologi: H.C. Andersen
Antologi: Grimm Special Edition
Sara Bergmark Elfgren & Karl Johansson: Vei: Bok 1
Sara Bergmark Elfgren: Norra Latin
Ewa Broberg: Friskyttarna
Ewa Broberg: Desertörerna
Patrik Centerwall: Klockan Och Spegeln
Ulrica Edvinsson Sundin: Drakens Dotter – Resans Början
Aengel Englund: Gainea
Marija Fischer Odén: Tvåhjärtat
Marija Fischer Odén: Nedom
Andrea Grave-Müller: Runristaren
Gabriella P. Kjeilen: Mellody Looh – Födelsemärket
Gabriella P. Kjeilen: Mellody Looh – Flykten
Gabriella P. Kjeilen: Magin Vaknar
Mattias Kuldkepp: Konsten Att Rädda Sitt Skinn
Mattias Kuldkepp: Skärvor Av En Brusten Värld
Mattias Kuldkepp: En Hjälte Kommer Sällan Ensam
Cecilia Larsson Kostenius: De Ursprungliga
Cecilia Larsson Kostenius: Gudarnas Skymning
Cecilia Larsson Kostenius: Orianas Bälte
Mattias Lönnqvist: Den Mörka Portalen
Marcus Olausson: Serahema Saporium del 1-3 (Gamla utgåvan)
Christoffer Pichler: Ensamhetens Hav
Sten Rosendahl: Algblomning
Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren: Engelsforstrilogin
Mats Strandberg: Färjan
Mats Strandberg: Hemmet
Mats Strandberg: Slutet
E.P. Uggla: Första Hösten: Blå Gryning

1 kommentar:

  1. Grattis till att vara med i en biroll i Hell Hotell! Vilken grej!

    SvaraRadera