söndag 23 januari 2022

Författarporträtt: Sandra Mattsson


Berätta lite kort om dig.

Jag är forskare, musiker, 37 år gammal, har två barn på halvtid och bor i Balltorp.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Jag läste en del fantastik när jag var mindre pga att min bonusfar var väldigt intresserad och propsade på att vi skulle läsa det. Innan dess och därefter har jag alltid dragits åt det mystiska och mörka så har valt filmer och sagor som återspeglat det.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag antar att det är min mamma samt även kompis Stella som inspirerat mig till att skriva. Min mamma är forskare och har alltid skrivit egna saker typ kurslitteratur men även egna låtar. Stella kom in i mitt liv när jag gick i sexan och hon skrev väldigt mycket dikter och noveller etc. Jag vet inte när jag började skriva, men någon gång i skolan antar jag. Vi uppmanades alltid till att skriva dagböcker men även historier så det var väl så det börjar antar jag.

Jag har fostrats till att skriva flera olika typer av historier antar jag: både vetenskapligt och låttexter. Det finns ju i båda fallen många ramar, men ändå mycket kreativ frihet att göra någon del till sitt alldeles egna så det är väl så jag har börjat och fortsatt antar jag.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Ingen speciell författare nej. Jag tar inspiration från allt jag ser och hör.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Svårast är detaljerna och att beskriva allt som i min hjärna är underförstått. Det "lättaste" eller roligaste är att skriva ihop plotten och få ihop helheten.

Hur ser din skrivprocess ut?

Frihand och sedan skriver jag om och fyller på. Det är svårt att ge en generell beskrivning då jag bara skrivit en fantastik-bok nu. Jag skriver på uppföljaren as we speak.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag skriver när jag har tid och blir inspirerad. Jag jobbar på heltid som forskare så det kan bli på lov eller på kvällar.

Vart skriver du? Hur ser din skrivplats ut?

Det kan vara hemma i min säng eller vid ett skrivbord eller bord. Sängen är nog bäst. Idéerna kan jag få var som helst och då gör jag några noteringar son jag sparar.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Varje kapitel i boken Eli är kopplad till en låt på skivan Tro och demonerna i boken är karaktärer i bandet.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Normkritiskt tänkande och frihet för alla är viktigt för mig.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Boken jag skriver nu är fortsatt baserat på relationer i mitt liv. Det är lite konstigt att kanske påverka fortsättningen i pågående relationer via att jag skriver om dem - lite otäckt rentav.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Jag skriver uppföljaren till Eli. Den heter Joar och handlar om en hästkrigare som kommer korsa vägar med Eli. Det blir fler demoner, nya äventyr och mer mörker!

[Bibliografi]

Eli (Vildhallon, 2021)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar