söndag 16 januari 2022

Jimmy Wall: Margocker

Titel: Margocker
Författare: Jimmy Wall
Sidantal: 249
Förlag: Visto Förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Egentligen heter de bara gocker, men eftersom de ofta finns med i melvernas mardrömmar säger de mar-gocker. Margockerna ser ut som sjöborrar, de där mörka, taggiga bollarna som finns i haven och på vissa stränder. Men en margock är större, har glödande ögon och taggarna är dödligt giftiga. Alla som blivit stuckna har försvunnit i Dödens skog och aldrig återvänt.

På Jordens systerplanet Melurius bor melven Zoma. För honom börjar allt med en mardröm där han omringas av margocker i Svarta bergen, en mardröm som fortsätter långt efter att han vaknat.

Snart får han veta att en av hans bästa vänner blivit stucken av margocker och har gett sig av mot Dödens skog. Zoma övertygar Frykas och Lona att de måste hjälpa sin vän, och en morgon ger de sig ut i vildmarken på ett uppdrag som ingen tidigare lyckats med - att försöka rädda en som är stucken.

Mina tankar:

Detta är Jimmy Walls debutbok och det är en ungdomsbok som riktar sig i första hand till åldersgruppen 9-12.

Att försöka sätta en stämpel på boken om vilken genre den tillhör är lite svårt, den går mellan olika gränser, vilket jag gillar. Det är härligt ibland när saker inte följer de vanliga mallarna. Till största delen så har den känsla av fantasy men skulle även påstå att den har en liten bit av science fiction i sig också.

Vi befinner oss på en annan planet än jorden, det är faktiskt så att det är jordens lilla systerplanet som vi får lära känna. För längesedan så bröt sig en bit av jorden loss och av den så bildades denna nya planet. Denna planet påminner väldigt mycket om livet på jorden men det finns saker, till exempel djur, som har gått en annan väg när det kommer till utveckling.

Här möter vi Zoma, som är en äventyrlig pojke av rasen melv, som motsvarar oss människor men med vissa skillnader, till exempel så har de svansar. Jag fick nästan en liten känsla av Mowgli när jag bekantade mig med honom. Han har en nära kontakt med djur och trivs i naturen, han har även drag av den äventyrssökande pojken som man känner igen från mera traditionella fantasyberättelser.

Världen skiljer som sagt en del från vår, en sak som jag inte fick klart för mig helt är hur utvecklad den är i förhållande till vår. Inga fordon, av vad jag minns, existerade i berättelsen, detta gjorde att jag fick känslan av mera äldre version av vår värld, men det nämns mera moderna saker också. Det är inget som skär sig när man läser berättelsen och det är ju ändå en helt annan värld så varför inte att olika saker har utvecklats olika långt.

Språket är lättsamt och medryckande, det ligger på en bra nivå när det kommer till åldersgruppen som den riktar sig till. Det är bra fart i handlingen och den griper tag i läsaren, det är spännande och intressant att följa karaktärerna på resan som de ger sig ut på. Boken fungerar även för äldre, vilket är bra om man vill högläsa den eller om man helt enkelt vill ha en underhållande bok för sig själv.

Om jag på något sätt skulle försöka sammanfatta vad för bok det är så skulle jag säga kalla den för en medryckande äventyrsbok. En bok som kommer få den tilltänkta lässkaran att sluka boken, vilket är precis det man vill att böcker som riktar sig till denna åldersgrupp skall göra. Fortsätter författaren i denna stil så förutspår jag att han kommer att underhålla många läsare och blivande bokslukare.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar