tisdag 14 juni 2022

Författarporträtt: Per E. Åsberg


Berätta lite kort om dig.

Jag är uppvuxen i Stockholms södra förorter och har bott flera år i miljonprogrammets Husby. Mitt författarskap fokuserar på snabb action som belyser de växande klyftorna i samhället, där fördomar ofta kommer före fakta. Utöver mitt skrivande arbetar jag med marknadsföring och är också doktor i varumärkesarkitektur på KTH.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Det var under tiden som jag doktorerade och redan spenderat flera år med att skriva torra, täta akademiska texter med hundratals referenser som jag upptäckte friheten i att skriva spänning. Det började med ett manus om ubåtar 2015 och har tuffat på sedan dess. Min debut ”Fångarna” var tredje gången gillt, efter idel refuseringar på de två första manusen.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag vill att det alltid ska finnas ett budskap, och för Messias-serien handlar det om ”vi och dem”. Vi människor är byggda för att tolka verkligheten i dikotomier som god/ond och svart/vit, men verkligheten är som bekant ofta mer mångbottnad. Jag vill att läsaren ska fundera på vad det är som gör att någon dras in i gängen, och om han eller hon själv kunde ha varit en av de som skjuter om livet sett annorlunda ut.

Vart skriver du? Hur ser din skrivplats ut?

Jag har en skrivarstudio i källaren i villan. Där finns en persisk matta, ett spelbord från början av 1800-talet och en fåtölj från mitten av förra seklet som är min skrivplats. Framför näsan har jag ett fönster ut mot trädgården där det ibland går förbi både rådjur, räv och hare.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag skriver på vardagsmorgnar helst, och ser till att vara med familjen på helger och semester. Skrivandet är en rolig aktivitet som jag gör för min egen skull (och numera också mina läsare), men familjen går alltid först. De är stommen i mitt välmående och välmåendet är ett måste för att kunna skriva.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag skrev faktiskt en blogg om det på @debutantbloggen, där jag beskriver processen i tolv steg. När jag har en idé så skriver jag ett råmanus, hundra sidor i taget med en redigeringsrunda light innan jag fortsätter. Sedan börjar två-tre månadslånga redigeringsrundor i mer detalj, ink ett par genomläsningar och pauser från manuset för att få distans, innan det går till förlaget.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Dialog är roligast och lättast. Då kan jag få fram karaktärerna och deras dilemman. Svårast är att skriva scener som jag inte känner så starkt för (och då kan man ju fråga sig varför jag ens har med dem i manuset – det slutar ofta med att de stryks).

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Just nu sitter jag med uppföljaren "Förrädarna", som är del två i Messias-projektet. Det är kul att vara inne och skriva nytt om de tre barndomskompisarna efter så lång tid. Tanken är att ha råmanus färdig innan semestern, släppa det under sommaren och sedan fet-redigera i augusti + september. Wish me luck!

[Bibliografi]

Fångarna (Bokförlaget Nona, 2022)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar