torsdag 9 juni 2022

Anders de la Motte: UltiMatum

Titel: UltiMatum
Författare: Anders De La Motte
Sidantal: 370
Förlag: Bokförlaget Forum

Baksidestext:

När ett illa tilltygat lik hittas i vattnen utanför regeringspartiets kursgård hamnar ärendet på kriminalinspektör Julia Gabrielssons bord. Vem är den döde och varför har något ansträngt sig så för att kroppen inte ska kunna identifieras? Det dröjer inte länge förrän Julia inser att att det finns människor som är beredda att göra nästan vad som helst för att hindra att sanningen kommer fram.

Polismannen David Sarac jagas av demoner. Efter en våldsam uppgörelse som nästan kostade honom livet, vårdas han på en sluten klinik långt från huvudstaden. Han gömmer undan sömntabletterna han får av skötarna. Tjugotvå stycken har han fått ihop, och snart är det dags att ta dem, att för alltid tysta de anklagande rösterna i huvudet. Men ett mystiskt erbjudande får honom att skjuta upp sin död: Vad sägs om ett byte? Quid pro quo? Dina hemligheter mot mina.

Mina tankar:

Detta är författarens femte bok, den kom ut 2015 och är en fortsättning på MemoRandom.

Innan jag kommer till just boken så skall jag prata lite om mitt förhållande till författare och deras böcker.

Jag har en förmåga att bli intresserad av många författare och införskaffar deras böcker, och då menar jag alla deras böcker, jag läser de första böckerna men sedan börjar jag mera samla dem på hög för att någon gång i framtiden läsa dem. Saken är den att det blir fler och fler författare som fångar mitt intresse och högarna växer för jag fortsätter att samla böckerna för framtiden.

En av dessa författare är just Anders de la Motte, jag var på bokmässan i Göteborg året var 2015. Jag gick förbi en stor monter med stolar och en scen. Där stod en man, eller om han satt, och hade precis börjat prata om sin nyutkomna bok och sitt skrivande. Jag kände igen namnet och visste att han skrev deckare, hade ingen annan punkt jag skulle på då så jag stannade och lyssnade på honom. Han fångade verkligen mitt intresse och hade hur kul som helst när jag lysande på honom och alla små anekdoter och historier som han berättade.

Det var såklart Anders de la Motte som jag lyssnade på och jag var bara tvungen att köpa boken han hade kommit ut med. Kan för övrigt rekommendera att om ni någon gång har chansen att lyssna på Anders så gör det, ni kommer inte att ångra er.

Jag har efter detta möte genom åren införskaffat inte bara de tidigare böckerna som Anders skrivit utan även varje år han kommit ut med en ny bok köpt den också, då för det mesta på bokmässan där jag träffat han varje gång.

Jag har läst Anders första trilogi och även boken innan denna men sen har det tagit stopp. Allt för många författare som har mitt intresse. Men nu har jag bestämt mig för att jag skall ta en författare i min stora hög och beta av dennes böcker. Den första jag väljer att göra detta med är då Anders, det är nu dags att läsa ifatt med hans böcker.

Boken är i och för sig rätt så fristående från den tidigare boken, men jag rekommenderar ändå att man skall läsa de två böckerna i rätt ordning för att få ut det mesta av handlingen.

Det är svårt att prata om boken utan att avslöja stora saker om handlingen, så jag kommer att försöka att bara prata i stora drag och rätt allmänt om den. Men måste säga att författaren verkligen kan få läsaren att tappa hakan och han är inte rädd för att våga göra saker med handlingen. Den som läst boken förstår säkert.

Nu var det ett tag innan jag läste den första boken men författaren får snabbt in en i handlingen igen, han sammanfattar det på ett bra och smidigt sätt som går ihop med den pågående handlingen riktigt bra.

Handlingen är spännande och språket är fylligt och beskrivande. Vi dras in i ett dödsfall och med det kommer det en del intriger. Huvudkaraktären vet inte vem som går att lita på och motarbetas i sin utredning och blir tvungen att ibland ta egna vägar utanför den normala proceduren.

Med ett trollbindande språk och handling och de korta kapitlen gör att man lätt sträckläser boken, den blir svår att lägga ifrån sig. Anders de la Motte visar med denna bok, likaså med sina tidigare böcker att han är ett riktigt säkert kort om man vill ha spännande böcker med bra handlingar.

Jag ser fram emot att arbeta mig framåt i de la Mottes böcker, härnäst står första boken i årskvintetten. Jag skall verkligen fokusera på hans böcker så att jag, med lite tur och en del envishet, har läst ikapp till hösten då det är dags för bokmässan igen och det nu nästan årliga mötet med honom och införskaffandet av den nyaste boken.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Geim, Buzz, Bubble
MemoRandom (MemoRandom #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar