lördag 16 juli 2022

Kim M. Kimselius: Hotet mot Venedig

Titel: Hotet mot Venedig
Författare: Kim M. Kimselius
Sidantal: 303
Förlag: Roslagstext förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

Osynlig för ögat. Förödande för mänskligheten. I århundrade efter århundrade återkommer de. Ibland utrotar de hela städer och byar, lamslår samhället och ställer allt på ände. Ingen går säker. Pesten. Digerdöden. Svarta Döden. Corona. Covid19. Kärt barn får många namn. Även en liten bacill kan ståta med flera namn. I slutändan är det ett enda ord som gäller för dem alla: Pandemi!

Theo och Ramona möter ett översvämmat Venedig när de anländer till staden. Som om inte det räckte drabbas hela världen av coronapandemin och Italien stängs ner. När de tror att det värsta har hänt, inser de att mardrömmen bara har börjat. Pestön Poveglia utanför Venedig knyter ihop deras öden när de skiljs åt genom tidsförflyttning.

Den ena har kommit till den pestsmittade staden år 1576, den andra tvingas uthärda Covid19 i ett främmande land. Ovetande om den andres öde, kämpar båda för sina liv. Oavsett vad de gör står de framför döden i form av en fruktansvärd pandemi. Men ödet har fler överraskningar i beredskap för dem.

Mina tankar:

Kim M. Kimselius är en produktiv författare. Hon har sedan debuten 1997 skrivit över 60 böcker, den största delen är ungdomsböcker men det har även kommit en del faktaböcker om att skriva. Just denna är den 25:e boken i serien om Theo och Ramona, det är även mitt första möte med författarens böcker.

Det står att boken är fristående och med tanke på att jag inte läst någon tidigare bok i serien så kan jag skriva under på att den går bra att läsa utan att ha läst de tidigare böckerna. Ändå, med tanke på mina principer att läsa en författares böcker i rätt ordning, så kände jag att det nämns en del saker som jag uppfattar som saker som hänt i tidigare böcker, så jag känner att man missar några saker, inte så att det stör handlingen, om man inte tar böckerna i rätt ordning.

Boken riktar sig i huvudsakligen till ungdomar, men ändå känner jag att den är mer eller mindre är ålderslös. Nu vet jag inte om de tidigare böckerna i serien är detta, men karaktärerna känns lite mera vuxna, samt att ämnesmässigt så har den mycket som fungerar för alla åldrar.

Genremässigt så är boken en mix. Det är i grund en äventyrlig berättelse i den bemärkelse att huvudkaraktärerna upptäcker andra delar av världen, just i denna så är det Venedig, och där händer det saker. Boken är också historisk, men inte i den bemärkelse att den helt utspelar sig i en historisk tid. Sedan kommer elementet i boken som gör att den även har en bit fantastik i sig, genom saker, som inte direkt förklaras i denna bok men säkert i tidigare böcker, så kan huvudkaraktärerna resa i tiden. I denna så hamnar man i ett pestsmittat Venedig år 1576.

Det historiska i boken är grundpelaren i själva berättelsen. Den är mycket fakta som kommer fram här, dels om olika saker i Venedig men vi får även uppleva hur det var leva där när pesten spred sig och nästan dödade alla personer.

Det är inte bara den historiska pesten som är en central figur i berättelsen. Vi får även här uppleva själva startskottet, eller vad man nu skall kalla det, på pandemin som vi nu själva har levt med i några år. Just nu är den ännu rätt så färsk i minnet, får säga att författaren har fått till det riktigt bra med hur man hanterade det. Jag tror att många år framåt i tiden så kommer man att kunna se på denna bok som även en återberättande i det historiska som händer just nu när det kommer till detta ämne.

Språket flyter på riktigt bra och det suger in en i berättelsen, man känner som att man befinner sig på plats tillsammans med karaktärerna. Handlingsmässigt så är den rätt så rakt på sak och inga direkta sidospår, detta är absolut inget dåligt det kan vara bra när berättelsen är fokuserad.

Med tanke på all fakta som finns i boken så ser jag verkligen att den fungerar riktigt bra att använda i skolan, både i historia och som en samhällsfråga. Då varje bok tar upp sitt unika tillfälle i historien så misstänker jag att hela serien går att använda till detta.

Detta var som sagt mitt första möte med författares böcker och kan säga att den lämnade en känsla av att jag ville läsa mer av författaren. Med tanke på att det finns över 60 böcker så har jag en hel del att bita i, men då kommer jag att starta från början.

Rekommenderar den till alla som vill ha en spännande och intressant berättelse som även återspeglar samhället och även historiska händelser, allt fint hopknutet med ett stabilt och genomarbetat språk.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar