måndag 22 april 2024

Lina Arvidsson: Min morfar hade en butik

Titel:
Min morfar hade en butik
Författare: Lina Arvidsson
Sidantal: 34
Förlag: Kraxa förlag

Baksidestext:

"De små händerna var hårda som klor, fågelklor, när hon tog sig upp till stående. Hon rörde på munnen. Jag såg det ske men jag hörde inget."

Butiken säljer leksaker från förr. På hyllorna finns rostiga gamla bilar, speldosor, kinaschack och färgglada lådor med lock som far upp när man trycker på en knapp. I butiken finns också dockorna med sina hårt stoppade tygkroppar och stumma ansikten av porslin. Dockorna man kan önska liv i och släppa fria ...

Mina tankar:

Detta är en novell som ingår i Kraxa förlags projekt att släppa skräcknoveller i singelformat.

Novellens huvudkaraktär är en ung flicka och hennes morfar har en antikaffär som inriktat sig till gamla leksaker. Flickans hedersuppdrag är att städa och hålla rent bland porslinsdockorna som står på sin hylla. Men en dag så börjar det hända saker med dockorna.

Den är skriven i jag-form och vi får uppleva händelserna genom den unga flickan och det är på det sättet även hennes tolkning om vad det är som hon upplever.

Det är en krypande känsla som kommer när man läser denna novell. Den börjar mysigt med en ung flicka som hjälper hennes morfar i hans butik. Det är något med dockor som kan skrämmas, en del äldre dockor ser på ett sätt hemska och med livlig fantasi kan man lätt se och få för sig saker. Så det är en bra grund att ha när man skall bygga upp en skräckberättelse.

Språket är lätt att ta till sig och det är med en målande och inlevande röst som vi får ta del av händelsen. Nu vill jag inte tolka in allt för mycket i berättelsen, det kan vara att författaren har skapat den bara för att få till en att rysa. Men med tanke på att det är genom den unga flickans ögon vi ser hur allt händer så kan man tänka sig att detta är bara hur flickan ser det, eller vad hon till och med väljer att visa oss läsare. På slutet fick jag en känsla av något, men det lämnar jag till andra läsare att se om de också upptäcker det, som sagt jag kanske tolkar in för mycket mellan raderna.

Jag rekommenderar den till alla som vill ha en ryslig berättelse som man lätt tar i en sittning. Jag gillar denna satsning på skräck i novellformat som Kraxa förlag har börjat med, har läst några av dem och har ännu inte blivit besviken. Kommer absolut att läsa fler av dessa noveller, men kommer även att spana in denna författares andra verk då jag gillade stämningen hon fick till här.

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar