söndag 23 juni 2024

Anna Jakobsson Lund: Enda vägen

Titel: Enda vägen
Författare: Anna Jakobsson Lund
Sidantal: 413
Förlag; Annorlunda Förlag

Baksidestext:

När Systemet visar sina svagheter - hur långt är du beredd att gå för att störta det?

Efter attentatet i periferian försätts huvudstaden i undantagstillstånd. Ava, Levi och Leymah ger sig av i jakt på en uråldrig hemlighet som kan störta Systemet. En hemlighet de inte är ensamma om att vilja utnyttja.

Ava kämpar med att leda en grupp med många viljor. Samtidigt söker hon svar hon trodde var begravda för alltid. Finns det människor i Rörelsen som vet något om hennes förflutna?

Levi försöker hitta en plats i en kamp där våld, kunskap och kärlek blandas ihop. Kan det finnas ett annat sätt att göra motstånd? En annorlunda revolution?

Mina tankar:

Detta är den tredje och sista delen i serien Systemet, en dystopisk serie som riktar sig till unga vuxna och uppåt. De tidigare delarna heter Tredje principen och Aldrig ensamma, denna kom ut 2016.

Då det är en serie skall man läsa böckerna i rätt ordning och man skall absolut inte göra som jag och ta långa mellanrum innan man läser nästa del i serien, mellan bok ett och två så hade jag ett års uppehåll och nu mellan bok två och tre så är det hela tre år. Mycket har jag glömt bort och jag hade svårt med vilka de olika karaktärerna var och vad som hade hänt dem. Författaren har sagt själv att med denna serie så har hon ingen direkt inbakat text som friskar upp minnet för läsaren vad som hänt tidigare. Nu gick det bra att komma in i handlingen och det jag inte kom ihåg fick jag bara följa med på. Så om man tänker läsa denna serie, läs böckerna med mindre mellanrum än vad jag har gjort.

Det är som sagt en dystopisk berättelse och den utspelar sig i framtiden där samhället styrs hårt av något som kallas för Systemet, detta bestämmer mer eller mindre allt över mänskligheten med sina regler. Grovt sagt så kan man säga att yttrandefrihet och rätten till olikhet är något som författaren lyfter fram i sina böcker och brinner för.

När det kommer till dystopier så kommer de flesta att dra sina tankar till de kända verken som till exempel Hunger Games och The Maze Runner. Vi har absolut likheter här med sådant som revolution mot den styrande makten, som verkligen har sina brister och gynnar bara den lilla procenten av de rikaste.

Det är dock en lite mer nedtonad ton när det kommer till spänning och adrenalinpumpande sekvenser, det finns absolut spänning i denna serie men det är mera berättigad än att bara göra handlingen mer spännande. Författaren lägger vikt på sina karaktärer och låter dessa få leva ut på sidorna, man lär verkligen lära känna dessa och man förstår dem i sina tankegångar, de får en djupare dimension och blir mera levande.

Denna nedtonade handling blir något av en socialrealistisk vardagsskildring fast satt i en dystopisk värld, om nu detta låter logiskt, men det är det enda jag kan komma på att försöka beskriva denna serie som. Som jag sa så har författaren mycket att säga om när det kommer till hur det politiska vädret rör sig i världen och det är det som hon återspeglar i dessa böcker, hon har kanske vridit upp ämnena några steg för att bara lyfta fram dem starkare. Och det är just detta som är så bra med böcker inom fantastiken, många ser denna genre som trams och bara påhitt, men det kan mycket väl ligga ett verklighetsförankrat ämne i dessa böcker och just på grund av författarna inte behöver bry sig om regler när det kommer till att följa allt för trovärdigt så kan man förstärka dessa ämnen.

Så jag rekommenderar denna till alla som vill ha en dystopisk serie som är lite mera nedtonad när det kommer till spänning men ändå har en bra uppbyggd handling och värld, samtidigt som den har något att säga till om hur läget i världen är när det kommer till oliktänkande och levande. Detta är som sagt den avslutande delen i serien och jag tycker att hon knyter ihop det riktigt bra, efter denna så har hon skrivit ett antal böcker till och nu har jag verkligen tänkt att ta tag i att läsa dessa.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Tredje principen (Systemet #1)
Aldrig ensamma (Systemet #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar