måndag 22 januari 2018

Sara Bergmark Elfgren: Norra Latin


Titel: Norra Latin
Författare: Sara Bergmark Elfgren
Sidantal: 584

Handling:

Tamar har alltid drömt om att bli skådespelare. Clea är uppvuxen inom teaterns och filmens värld. Två helt olika personer börjar samtidigt på Norra Latins teaterprogram. Det finns en vandringssägen om en tragedi på skolan. Mystiska saker börjar hända på skolan. Finns det någon sanning i myten om skolan och i så fall hur mycket är sant?

Mina tankar:

Detta är (om jag inte misstar mig) Sara Bergmark Elfgrens första bok som hon skrivit själv. Hon har skrivit flertalet tillsammans med andra, mest känd är Engelsfors-trilogin, läs här vad jag tyckte om den, som hon skrev tillsammans med Mats Strandberg (Färjan, Hemmet). Detta är första delen i en ny serie som är tänkt att bli fyra böcker, alla skall vara, om jag förstått det rätt, fristående. Den riktar sig kanske först och främst till unga vuxna men även äldre vuxna kan få ut mycket av boken.

I första kapitlet får man uppleva att något hemskt har hänt och allt är kaos. Sedan kastas man tillbaka en bit i tiden och får vara med om uppbyggnaden till vad som ledde fram till vad det nu var som hände.

Det är svårt att tankarna inte går till Engelsfors-böckerna i och med att denna också handlar om ungdomar som står på gränsen till vuxenvärlden där allt krockar med att man måste börja ta mera ansvar och göra viktiga beslut i sitt liv.

När jag läser boken så kastas jag tillbaka cirka 20 år då jag delvis känner igen min egen tid på gymnasiet och den jag känner igen mig i mest är Tamar. Känner så väl igen hur det var att försöka passa in i som ensam i klassen. Att inte känna någon när alla andra redan hade vänner. Dock så för mig löste det sig problemet snabbt och jag blev en i klassen.

Känner absolut en gemenskap med Tamar, det finns bitar som driver henne i att fortsätta skolan som även drev mig att ta mig igenom den perioden i mitt liv. Får säga att jag inte kände mig lika hopplös som hon känner sig i början, men det fanns ögonblick för mig också. Sedan hade jag inte lika höga prestationskrav på mig själv, vilket jag kanske skulle ha haft, i alla fall lite mera än vad jag hade.

Boken är välskriven och det är levande karaktärer som målas upp i Tamar och Clea. Sara visar att hon står starkt och stadigt på egna ben när det gäller att hålla uppe en berättelse. Om man gillade Engelsfors-böckerna kommer man nog med säkerhet att gilla även denna. Denna är mera en spökberättelse än Engelsfors som ligger åt fantasyhållet. Men det ligger bara i bakgrunden, huvudsaken så är det en växa upp-roman, att ta steget ut i vuxenvärlden.

Jag gillade språket och flytet i handlingen. Jag kan knappt vänta på att få se vad som kommer att komma i de andra böckerna i serien. Jag hoppas på att de inte är helt fristående utan att de har någon koppling till denna då jag gärna vill veta mera om just dessa karaktärer.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook. eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar