måndag 25 februari 2019

Mattias Lönnqvist: Den Mörka Portalen


Titel: Den Mörka Portalen
Författare: Mattias Lönnqvist
Sidantal: 443
Förlag: Type & Tell 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

För femhundra år sedan blev magin förvriden och försvagad, det ledde till ett inbördeskrig och att magikerna splittrades. Nu råder en skör fred, men kommer den att hålla? Kyrkan vill utrota all kvarvarande magi och inom de två sidorna av magin, den manliga och den kvinnliga, finns det personer som jobbar i det dolda med att undersöka de magiska föremål som finns kvar sedan innan inbördeskriget. I denna värld växer tre ungdomar upp på varsitt håll och med varsin riktning i livet.

Mina tankar:

Detta är Mattias Lönnqvist debutbok och det är första delen i Oldenasagan, en fantasyserie om riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Jag sögs in i boken med detsamma, det är ett behagligt språk och en bra uppmålad värld som man möter. När vi kommer in i handlingen så har mycket hänt i denna värld och det gör att det känns som en levande värld som har en historia att berätta.

Vi följer tre parallella historier genom boken, tre huvudkaraktärer som på varsitt håll växer upp i denna värld. Man kanske känner när man hör detta att det finns en risk att det blir svårt att hålla ordning på dessa tre historier, men det blev det aldrig. Och jag fann alla tre berättelser intressanta att följa så ingen av dem blev en transportsträcka.

Jag gillar hur detta magisystem är uppbyggt. Det är i grunden enkelt med att man använder de olika grundelementen och sedan kombinerar dem för att få olika resultat. Det intressanta är att fast det är samma magi så angriper de kvinnliga och manliga magikerna det på olika sätt. Vi får genom boken lära oss detta magisystem väldigt grundligt då två av huvudkaraktärerna går två olika skolor och lär sig den. Det känns som det är ett genomtänkt system och det gör att det känna trovärdigt.

Det finns en tredje sida och det är kyrkan, som vill ha bort all kvarvarande magi som finns i världen. Och just vår tredje huvudkaraktär hamnar av livets öde i kyrkans hand. Genom henne får vi reda på hur kyrkan är uppbyggt och hur den arbetar.

Att ta tre ungdomar och att sätta dem i tre olika miljöer med skolning känner jag är ett smart sätt bekanta läsarna med sin värld. Vi lär känna världen och deras regler och historia tillsammans med huvudkaraktärerna.

En riktigt bra start på en fantasyserie och lovande start på en ny svensk fantastikförfattare att hålla ögonen på. Jag ser verkligen fram emot nästa del.

Häftad Bokus Adlibris 
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

3 kommentarer:

  1. Tack för bra skriven recension, ska bli spännande att testa! Undrar bara är den barnsligt skriven? Ibland upplever jag vissa böcker så, men i vissa går det alldeles utmärkt, som i Cirkeltrilogin t ex. Började nyss lyssna på Norra Real, säkert en bra story men som sagt, lite barnslig. Få se om jag fortsätter med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tyckte absolut denna höll en mera mogen ton (det är dock alltid svårt att veta vart gränsen går för andra) så jag hoppas du gillar den om du testar den. :)

      Radera
    2. Tack, Håkan! Jättekul att läsa din blogg!!

      Radera