onsdag 6 februari 2019

Crime Göteborg

Titel: Crime Göteborg
Författare: Mats Ahlstedt, Magdalena Aznar, Astrid Boisen, Stefan Book, Lisa Brunnström, Par Haag, Larss-Gunnar Johansson, Emel Wennergren
Sidantal: 221
Förlag: Whip Media
 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

En bagare ställs inför hårda tider och beslut. Onda handlingar bland båtar i en hamn. En kvinna kommer in på sjukhuset och dör, är det mord? En hemlig förening. Ett mobboffer möter sina demoner. En kvinnlig polis blir grovt misshandlad. En kvinna hittas död i Slottsskogen.  Vi vandrar in i queervärlden där folk lever med ett ständigt hat över sig.

Mina Tankar:

Författaren Mats Ahlstedt höll, hösten 2017, kursen ”Skriva deckare”. Hans sju elever, alla i vuxen ålder och olika bakgrunder, blev taggade och det ledde att Mats och de sju eleverna skrev varsin novell och satte ihop det till denna bok.

Med Mats Ahlstedt i ledningen av detta bokprojekt så kan man nog snabbt ana att det är spänning som rör sig inom pärmarna på boken. Och det är mycket riktigt så. Vi bjuds på åtta rätt så olika berättelser som på något sätt berör brott, våld och mord, allt med Göteborg som miljö.

Det är åtta spännande berättelser som vi får ta del av. Språket i dem är behagliga, handlingarna rycker tag i en och de är riktigt hemska och brutala in i mellan åt.

Jag får säga att jag blir riktigt imponerad på kvalitén på berättelserna. Om jag har förstått det rätt så har ingen av de sju givit ut något tidigare, vet inte hur mycket det har skrivit för den så kallade byrålådan, men för att vara det första utgivna så är det riktigt bra. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om man kanske i framtiden får se någon (eller några) av dessa namn på en helt egen bok. Det finns verkligen potential i denna bok.

Den starkaste novellen är nog Lisa Brunnströms om mobbing. Man riktigt kände den känslomässiga ångesten som huvudpersonen gått igenom. Att man själv varit lite mobbad i skolan gör nog att den träffar rätt, som tur var det inte till denna gräns för mig men den fanns där under en period i mitt liv. Att människor kan vara så grymma mot någon annan för att de tycker att denne är lite annorlunda förstår jag inte. Ingen förtjänar att leva med detta över sig.


Omdömen av andra böcker av Mats Ahlstedt:

Dödsängeln
När Inget Annat Återstår
Öga För Öga, Tand För Tand
Ondskans Ansikte

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar