fredag 1 februari 2019

Lovisa Wistrand: Demonviskaren


Titel: Demonviskaren
Författare: Lovisa Wistrand
Sidantal: 464
Förlag: Whip Media 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Iszaelda måste hitta en väg att återuppväcka Akares. Enda alternativet är att själv bege sig till dödsriket Saxx. Tillsammans med Acranta ger hon sig dit för att finna honom. Det som skulle vara ett snabbt uppdrag blir snart komplicerat när de blir tillfångatagna av dödsguden Maevux. Samtidigt försöker Keelan att komma till rätta med sina känslor för draken Nyx, en alv och en drake kan ju inte vara förälskade i varandra.

Mina tankar:

Detta är andra boken i Lovisa Wistrands serie Alvblodstrilogin, den första heter Drakviskaren, läs här vad jag tyckte om den. Det är en fantasyserie som riktar sig till en vuxen publik. Man skall absolut läsa dem i rätt ordning.

Denna börjar över hundra år efter första boken och man märker med det samma att mycket har hänt med karaktärerna under dessa år. De har gått olika håll och en del har utvecklat en riktigt mörk sida. Ändå finner de en gemensam väg att gå och hitta en lösning.

Det är en innehållsrik värld som Lovisa har skapat och i denna bok får vi ta del av helt ny värld, vi träder in i dödsriket och det skiljer sig en hel del från vad vi lärde oss i första boken, nya varelser och regler.

Det är en spännande resa som vi får följa med på och man rycks med och känner för karaktärerna och deras olika prövningar som de ställs inför. Språket är fylligt och lätt att ta till sig.

Det var en sak som störde mig lite, inte så att det blev ett problem men ändå. Genom boken så har vi ett jag-perspektiv från olika karaktärer, varje kapitel-titel visar vilken karaktär vi upplever handlingen igenom. Ibland så läste jag inte namnet och fick då svårt att veta vilken karaktär det var jag läste om. Det gäller att inte tappa fokus på berättelsen när man läser den. Åt andra sidan så gillade jag även detta jag-perspektiv, man kommer närmare karaktärerna och man ser allt genom just den karaktärens ögon, vad den tänker och känner.

Detta är ett gediget fantasyverk som visar att även det kan existera episk fantasy på svenska. Vilket fler och fler dyker upp på marknaden till min glädje. Jag ser verkligen fram emot att läsa sista delen i denna trilogi och få reda på vad som kommer att hända de olika karaktärerna.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar