måndag 9 mars 2020

Ulrika Fjellborg: Embla

Titel: Embla
Författare: Ulrika Fjellborg
Sidantal: 225
Förlag: Vulkan

Handling:

Almarill tände rökelserna på sitt lilla altare och lät den aromatiska doften skölja över henne. Hennes kraft var inte stor nog att hålla flickan gömd längre. Det var dags… Tiden var inne att föra Embla hem genom dimmorna. Hon borde vara runt fjorton år och helt ovetande om sitt ursprung. Almarill bet sig i läppen. Flickan skulle inte vara redo att anta den roll översteprästinnan förberett år henne, men det finns ingen tid att förlora. Djupt ner i Ards inre har mörka krafter satts i rörelse, ett mörker som hotar att sprida sig och ta över hela Världsträdet. Embla skulle bli vikten på vågskålen som jämnade ut balansen igen, bara flickan var stark nog… Almarill suckade djupt, lät de vita runorna tankfullt rulla mellan fingrarna och viskade; ”Magum av Quo, jag har ett uppdrag till dig.”

Mina tankar:

Detta är tredje delen i författaren Ulrika Fjellborgs fantasyserie Krönika Över Yggdrasil. Det är en fantasyserie som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Som man hör på namnet på serien, och även namnen på några karaktärer, så är det en fantasyserie som har sina rötter i den nordiska mytologin och dess sägner. Då det är tredje delen i en serie poängterar jag att det är bra om man läser dem i rätt ordning, den första boken heter Alma och den andra heter Sara. Det skulle troligen gå att läsa denna utan att ha läst de första innan, men det är ingenting jag skulle rekommendera då det är händelser som nämns från tidigare böcker.

Jag vet, detta har jag nämnt i mina omdömen om tidigare delar i serien, att författaren är på gång med att redigera om dessa böcker då hon fått napp av ett förlag att ge ut dem i ny skepnad. Nu vet jag inte om det rör sig om alla delarna, finns fem än så länge och skall bli sex delar, men jag har en känsla att även denna skulle må bra av en genomgång. Det är inte att handlingen är dålig på något sätt men jag kände att ibland så tappade den lite fokus, skall tillägga att det kan ha varit bara jag som var trött när jag läste boken och att det var jag som tappade tråden i handlingen ibland. Det händer att det byts personperspektiv, alltså ur vems ögon vi ser handlingen, mitt i ett stycke och det kändes lite rörigt.

Jag hade lite svårt att få koll på alla namnen, vem som var vem var lite krångligt ibland. Boken har en spännande start och haltar lite emellanåt i mitten för att sedan bli en riktigt spännande och ödesmäktig avslutning.

Det handlar mycket om att uppfylla en profetia. Kan man gå sin egen väg eller är det förutbestämt hur man än gör? Vissa karaktärer får det verkligen tufft när de slits mellan egna känslor och vad som kanske är bäst för hela Yggdrasil, som i denna bok inte mår så bra. Kommer balansen att återställas? Kommer profetiorna att uppfyllas? Eller kommer personer slita sig från sin förutbestämda väg och ändra på allt?

Jag känner att historien och dess intressanta karaktärer verkligen kan få blomma ut och bli något riktigt bra om den får den rätta avputsningen och fokusen. Ulrika, som jag träffat på bokmässan i Göteborg, har själv sagt att hon har växt som författare efter att ha skrivit dessa delar i serien och hon hade inte så mycket hjälp när hon skrev dem. Jag vet att hon har en potential då jag har läst en bok som hon givit ut efter denna och där lyser språket mycket starkare och handlingen mera fokuserad.

Frågan är om då om man skall bedöma en bok för vad den är nu, vad den skulle ha kunnat varit och vad den troligen kommer att bli i den nya skepnaden. Jag väljer att göra alla saker, man kan tycka att det är fel av mig att göra så men det är så jag väljer att göra.

Jag gillar berättelsen och dess karaktärer i denna serie även med sina brister i berättarteknik. Jag läste boken med glädje och kommer med glädje att läsa de redigerade nyutgåvorna när de kommer. Frågan är om man som läsare nu skall läsa denna utgåva eller om man skall invänta de nya, jag vet inte hur planeringen, tidsmässigt, ser ut när det kommer till utgivning. Jag har inget bra svar på det, det är helt upp till dig som läsare, är man den som är petig så kanske man skall invänta de nya annars säger jag att man kan köra på och följa med på äventyret redan nu, för att sedan som jag kommer att göra och läsa om serien i en ny version.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Alma (Krönika över Yggdrasil del I)
Sara (Krönika över Yggdrasil del II)
Luna Olympia

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar