fredag 19 november 2021

Lovisa Wistrand: Rovmärkt

Titel: Rovmärkt
Författare: Lovisa Wistrand
Sidantal: 407
Förlag: Seraf Förlag

Baksidestext:

Etara lever i en instängd värld. Utanför murarna härjar smittan och de förbjudna djur som bär på den. Men när Etaras pappa blir sjuk tvingas hon ta sig ut i jakt på medicin, en jakt som slutar i katastrof. Hon blir biten av en vildkatt som kan vara smittad. Och hennes kropp förändras.

Medveten om den dödsdom som väntar lämnar Etara sitt hem för att söka sig till Afrikas savann, där hon får veta vad hon blivit: en var, en människa som kan omvandla sig till djur.

Geparden Tsaro tar henne under sina motvilliga vingar och lovar att träna henne. Men varjägare patrullerar savannen och så fort Etara sätter sin fot på Afrikas torra mark blir inget sig likt igen.

Mina tankar:

Detta är författaren Lovisa Wistrands sjätte fantasybok, men hon har även, sedan debuten 2017, skrivit ett antal böcker inom den romantiska genren samt även ett antal noveller i antologier.

Denna bok är en slags prequel till hennes bok Equidae då den utspelar sig i samma värld men innan händelserna i den boken. Denna boks huvudkaraktär, Etara, är faktiskt med i den tidigare boken.

Har man läst den Equadie innan denna, vilket inte alls är nödvändigt, så känner man igen världen och dess invånare med varer, människor som kan förvandlas till djur. Om man inte har läst den boken så fungerar denna riktigt bra som en inkörsport till världen och dess förhållande. I denna får vi reda på lite mer om hur situationen uppstår, hur varerna blir hatade och jagade av de vanliga människorna.

Har man läst någon tidigare fantasybok av Lovisa Wistrand så vet man lite vad man har sig att vänta här. Hon har en förkärlek att blanda in omöjlig kärlek mellan två karaktärer som till en början verkar vara så olika varandra att det inte finns en chans till lycklig kärlek men ändå finner en attraktion till varandra. Det finns i denna bok också, man kan ju kanske tro att denna omöjliga kärlek börjar att upprepa sig i hennes böcker men jag tycker att varje berättelse som hon har levererat har sina olika infall i denna grundberättelse som gör att varje känns unik och intressant att följa och se utfallet på.

Jag gillar denna värld som hon målar upp här, i den förra boken som utspelade sig i denna värld så följde vi en flicka som kunde förvandla sig till en häst och vi fick verkligen leva in i hästarnas värld. I denna så är det i stället kattdjur och då först och främst geparder som vi får lära känna och leva tillsammans med. Jag tror inte jag är ensam om det men jag fick starka känslor av Lejonkungen när jag läste boken, intrigerna och miljön som utspelar sig i Afrika. Jag menar inte att det på något sätt är ett plagiat på Lejonkungen, för det är en helt annan historia som målas upp här, men känslan var ungefär detsamma. Jag tycker verkligen hon har fått till känslan att vara ett stort kattdjur på savannen i Afrika på ett målande och bra sätt.

Lovisa har ett språk och berättarteknik som drar in en i handlingen och trollbinder en. Hon målar upp karaktärerna på ett levande sätt och man lär känna dem och man bryr sig om dem. Hennes förmåga att måla upp miljön som vi befinner oss i och hennes karaktärsporträtt gör henne till en av de främsta som vi har bland svenska författare som skriver inom fantastiken, hon håller verkligen en hög kvalité på det som hon skriver.

Boken är, som jag nämnt, kryddad med romantik men den är också gripande och spännande om man även ser förbi den romantiska biten. Så jag rekommenderar denna till alla som vill ha en välskriven fantasybok som har en bra balans av romantik och spänning och ett riktigt intressant världsbygge och karaktärer som har ett djup. Jag hoppas på att vi inte har sett det sista av denna värld med varer, med lite tur så kanske vi får följa någon annan djurgrupp någon gång i en inte allt får långt bort framtid.

Tidigare omdömen om författaren:

Drakviskaren (Alvblodstrilogin #1)
Demonviskaren (Alvblodstrilogin #2)
Equidae
Dödsviskaren (Alvblodstrilogin #3)
Netraya

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar