tisdag 8 mars 2022

Emilia Lec-Alsén: När våra vägar korsas

Titel: När våra vägar korsas
Författare: Emilia Lec-Alsén
Sidantal: 953
Förlag: Whip Media

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

I norr har Lucan länge planerat att återskapa Terazurs forna imperium, men när det visar sig att hans lönnmördare döljer livsavgörande hemligheter tvingas han tänka om.

Victor är hängiven tempelriddare i södern. Han söker ständigt efter demoner och farliga magiker. När ett samband mellan en kraftfull alvisk relik och hans förflutna uppenbarar sig riskerar Victor allt för att möta det själv.

Långt ifrån människornas ärelystna intriger lever skogsalverna Meí och Saya. De två systrarna har fundamentalt olika syn på människorna, men finner snart att vem som helst kan vara fiende och den mest osannolika en vän.

Samtidigt växer ett motstånd i skuggorna och gränsen mellan rätt och fel tynar bort.

Mina tankar:

Detta är författarens debutbok och det är den första i en serie. Genren är fantasy och då mera av den episka slaget, den riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Det är en riktig tegelsten till bok, den är nästan på tusen sidor. Jag vet inte varför, tror det är lite psykologiskt, att det för många tar emot att ge sig på en så här tjock bok. Knepet som jag kommit på för att komma ifrån denna spär är att tänka att det är två eller tre böcker som man läser i stället. De som är vana vid genren är dock mera förlåtande till tjocka böcker och slänger sig gärna över dessa då det inte är ovanlig med långa serier som är som en enda gigantisk bok. Tjockleken behövs ofta för att kunna bygga grunden för världen vi möter när det kommer till varelser, magi och bakgrundshistoria till själva världen.

Denna är absolut inget undantag. Vi dyker rätt in i en värld och situationen i den, det är en rätt så mörk och rå värld vi möter. En del av historien utgör i korta drag att alverna utnyttjas av människorna till att vara deras slavar, människor ser dem som något mindre värt. Självklart är det mera komplext än så, men det lämnar jag till de som läser boken att själva upptäcka.

Tillsammans med detta så är berättelsen full av maktspel och intriger, det vill säga det mesta man kan önska sig av en episk fantasyberättelse. En av sakerna som jag gillade med denna var att vissa av karaktärerna till en början ger ett sken av att vara endimensionella, med detta menar jag rent onda eller goda, men ju längre man kommer in i berättelsen så visar det sig att allt inte är så. Karaktärerna får en mera mångbottnad utstrålning och även om de är kanske de onda så får man en förståelse för dem. Allt blir ur vilken synvinkel man ser det.

Till en början så följer vi de olika karaktärerna, som vi lär känna genom boken, ungefär lika mycket. Men en bit in i boken så börjar handlingen att fokusera på några utvalda karaktärer ut gallerian av karaktärer. Till en början så kändes det som de, som för mig, var mest intressanta hade tagit ett steg tillbaka. Men jag fann att de som författaren fokuserade på blev i slutändan en intressant tråd att följa, senare i boken så fick de som jag hade fastnat för lite mera komma fram i ljuset igen så jag blev nöjd med båda sakerna.

Språket är lättsamt och flyter på riktigt bra. När det kommer till handlingen så är den också lätt att följa med samtidigt som den känns att den har ett djup, man kan lätt koppla händelser till liknande i vår värld, som slaveri till exempel.

När det kommer till själva världen så känns det verkligen som att författaren har lagt ner mycket på att få den att känna levande när det kommer till de olika bitarna som världsbygget består av. Det var dock en sak som jag hade lite svårt för och det var magin i denna värld, den kändes ibland som att den kanske blev lite för mycket och det blev lite svårt att få grepp om den när det kom till magistriderna. Skall dock tillägga att under tiden som jag läste boken så var jag förkyld och febrig så det kan vara det som gjorde att min hjärna inte riktigt kunde greppa detta.

Slutresultatet blir ett stabilt och intressant bidrag till den svenska fantastiken. Det skall bli intressant att se hur denna serie och författare kommer att utveckla sig i nästa bok.

Kartonnage Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar