torsdag 23 april 2020

Björn Hellberg: Snöfallet

Titel: Snöfallet
Författare: Björn Hellberg
Sidantal: 236
Förlag: Lind & Co

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.

Handling:

Snöfallet är en av tretton spänningsberättelser i denna utgåva som omfattar både nyskrivna noveller och sådana som varit publicerade tidigare i olika sammanhang. De senare är genomgående utökade och uppfräschade. I samlingen serveras varierande teman som svek, svartsjuka, passion, hat, hämndlystnad, habegär, pur ondska och infernaliskt ränksmideri. Sten Wall figurerar som problemlösare i några av fallen.

Mina tankar:

Detta är en novellsamling från deckarveteranen Björn Hellberg. Den innehåller 13 noveller, en del av dem nya och en del av dem har funnits i tryck tidigare. Denna kom ut 2019.

Med nu över 30 deckare i bagaget så kan man verkligen säga att Björn Hellberg är gammal i gamet. När man öppnar en bok från honom vet man precis vad man har att förvänta sig. Och denna bok är inget undantag. Även om det är kortare berättelser så känner man igen stilen och chargongen som Hellberg har.

Han skriver på ett lättsamt sätt med ett språk som är finpolerat och lätt att ta till sig, ändå har han en egen liten stil där han låter karaktärerna breda ut sina tankar och tal med lite finurligheter och underfundighet. Har man någon gång hört Hellberg prata om något så misstänker jag att man förstår vad jag pratar om.

I Hellbergs fullängdsromaner så består de ofta av att man i några kapitel möter offer och kanske även utövaren av brottet. Han målar upp karaktärerna och ger dem en bakgrund tills han tar dem ur spel. I denna så består det av tretton olika händelser, vi får en insyn i olika personers liv. I denna så låter Hellberg leka med ödet för de olika karaktärerna, vi kanske tror hur det skall sluta i varje novell men jag kan säga att han ibland vrider till det och utgången blir inte det uppenbara. Det är inte alltid det slutar i ond bråd död, men ibland gör det det.

Jag fann alla noveller spännande och roande. Som sagt så kände jag så väl igen Hellbergs stil i dem så jag blev inte besviken. Har man läst något av honom tidigare och gillat det man läste så rekommenderar jag även denna där han får överraska en gång på gång med utfallet. Har man inte läst något av honom ännu så kan detta vara en bra bok att börja med. Alla hans böcker är fristående fast de flesta har samma huvudkaraktär, hans återkommande Sten Wall, så det går bra att läsa dem precis som man vill.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Gråt I Mörker (Sten Wall #1)
Likspett (Sten Wall #24)

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar