lördag 18 april 2020

Ulrika Fjellborg: Ny Begynnelse

Titel: Ny Begynnelse
Författare: Ulrika Fjellborg
Sidantal: 383

Handling:

”Ljusets herre ska komma och ge oss vår kraft tillbaka.” viskar alverna.

” Arnulv av Atlanthia ska återuppstå och ge oss vår styrka tillbaka.” viskar människorna.

Aldrig har någon varit så efterlängtad som den Elimin bär inom sig. Aldrig har förväntningarna varit så stora. Aldrig har ljusets och mörkrets krafter flåsat henne i nacken som nu. Hon måste skydda sitt barn till varje pris. Det nya livet rör sig inom henne och hon försöker se morgonljuset för dess skull. Utan att lägga märke till ett stilla eko, en tunn knappt märkbar rytm bakom ridån av kraftfulla hjärtslag.

Något som fortfarande behöver tid att växa.

Mina tankar:

Detta är fjärde delen i författaren Ulrika Fjellborgs fantasyserie Krönika Över Yggdrasil. Det är en fantasyserie som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Då det är en serie så skall man ha läst de tidigare delarna för att förstå sammanhanget på bästa sätt. De tidigare delarna heter Alma, Sara och Embla.

Att serien har ordet krönika i namnet är något som den verkligen gör sig berättigad till, i alla fall så som jag tolkar ordet. När jag hör krönika, i alla fall om man räknar bort krönikörer i tidningar, så tänker jag på historier som sträcker sig över en längre tid. Och det är precis detta som vi får i denna serie, vi möts av en fantasyvärld som är starkt inspirerad av den nordiska gudasagan, från första boken till nu har det gått ett antal hundra år (om jag inte misstar mig vill säga, men något åt det hållet är det).

En annan sak som jag tolkar med krönika är att det är många personer som namnges och det är det verkligen i denna bok och serie. Ibland blir det så många personer att jag kände att jag nästan ville ha haft ett register över vem som är vem och hur de hänger ihop, släktmässigt, med varandra. Man måste vara vaken och ha ett bra namnminne när man läser denna serie, vissa personer kallas för olika namn så då blir det lite extra svårt att hålla koll på dem.

Böckerna är på gång att skrivas om och ges ut på nytt, språket skall gås igenom och handlingen skall slipas till. Jag ser fram emot att läsa om serien igen i dess nya skepnad. Handlingen är så komplex att man troligen behöver läsa igenom en gång till för att få med sig allt.

När jag läste denna bok så kom jag att tänka på de grekiska dramerna. Nu kan jag väldigt lite om just dessa men av det lilla jag kan så kändes handlingen lite i den stilen. Det är många karaktärer som jag nämnt tidigare och utöver detta så är det stora livsöden, som kan komma att ändra hela världen, som vi får ta del av. Sedan att några av de alver som vi möter i boken är mer eller mindre gudaliknande varelser gör inte saker sämre.

Ulrika har i denna bok fått till språket ännu lite skarpare än i de tre tidigare delarna. De första behövde lite mera genomgång, vilket de kommer att få i nästa utgåva, men denna var det inte mycket som man kunde anmärka på. Det märks att hon har utvecklats i denna bok.

Jag ser fram emot att fortsätta med denna serie i nästa del, samt även återkomma till början igen när de nya versionerna kommer. Det är en livfull och ödesmättad berättelse som döljer sig här.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Alma (Krönika över Yggdrasil del I)
Sara (Krönika över Yggdrasil del II)
Embla (Krönika över Yggdrasil del III)
Luna Olympia

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar