fredag 8 januari 2021

Författarporträtt: Tess Williamsson


Berätta lite kort om dig.


Jag är en bokslukare, som helst läser på engelska och gärna fantasy. Ofta snöar jag in på ett område som Fae, häxor eller tidsresor och läser allt jag kan hitta tills jag är mätt på området. Då går jag vidare men det finns böcker jag läser om och om igen. Det är ju som att träffa gamla vänner igen.

Till vardags undervisar jag i engelska på högstadiet och trivs oerhört bra med detta. Att få dela med sig av kärleken till engelskan och få möjlighet att använda all den kunskap man besitter, som man inte vet vad man ska ha till, är ofantligt givande och roligt. Mina elever och kollegor kallar mig nörd och vem är jag att protestera mot det? Jag är en stolt nörd, en fantasynörd, en boknörd, en Disneynörd, en Marvelnörd, en BTj nörd och en stolt Hufflepuff.

Jag är en calendonofil, älskar allt skotskt och har bott i Edinburgh. Detta är en kärlek jag har lyckats ge vidare till min dotter och vi längtar båda efter att världen ska bli resbar igen så vi kan åka tillbaka till landet där min själ får ro.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Jag har alltid älskat fantasy. Åtminstone så länge jag kan minnas. Jag kommer inte ihåg vilken som var den första fantasyboken jag läste men jag har ett minne av en bok med namnet Silverkyssen som jag läste när jag var tonåring. Den handlade om en vampyr och där och då var jag fast. Böckerna som cementerade min kärlek för fantasy var nog böckerna om Avalon om Marion Zimmer Bradley.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag skrev min första bok, en vilda västern/ tidsrese saga, när jag var i de sena tonåren. Den blev refuserad, vilket jag verkligen kan förstå idag. Min skrivresa satte verkligen igång för en sisådär tjugo år sedan när rollspelet jag och en vän spelade var klart. Saknaden efter karaktärerna blev för stor och jag kände att äventyret behövde skrivas ner. Där började resan som idag har blivit en bok, min debut. Inspirationen var rollspelet, som vi själva skapade som en reaktion på att alltid dö i Dungeons and Dragons och än är jag inte klar med karaktärerna så de fortsätter att vara en inspiration.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Vännen som skapade rollspelet med mig har givetvis var väldigt viktig i mitt skrivande, då det utan henne inte skulle finnas något Sinud och ingen Taloch, vilket ibland säkert hade varit att föredra. Anne Bishops serie the Black Jewels Triology har haft en stor betydelse för mig som person och hennes sätt att föra historien framåt är något jag älskar. För att inte tala om hennes världsbyggande. Den är en stor inspiration för mig.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Det som är roligast att skriva är sådant som inte är planerat, sådant som kommer för att karaktärerna har bestämt sig för att göra något och man som författare bara har att förmedla det. De scenerna älskar jag. Vissa karaktärer är roligare och lättare att skriva om än andra och scenerna med dem faller oftast på plats utan större ansträngning. Däremot är det tufft att skriva om något som orsakar en karaktär smärta, som känns hela vägen in i hjärtat. Jag har suttit och gråtit när jag skrivit scener.

Hur ser din skrivprocess ut?

När jag började skriva, skrev jag allt på papper. Nu arbetar jag med att skriva in allt på datorn innan redigeringen tar vid. Jag är en person som skriver från början till slut med undantag om det är en scen som verkligen vill komma fram. Då skriver jag den och sätter in den där den passar.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Det är ett pussel utan tvekan. Just nu pluggar jag dessutom 50%, jobbar heltid och försöker klämma in skrivandet där det får tid. Längtar så tills pluggandet är över så jag får mer tid att skriva. Just nu försöker jag klämma in en till fyra skrivtillfällen per vecka. Vissa veckor går det jättebra, andra kommer allt annat emellan.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag är en riktig lipsill. Gråter till Disneyfilmer och grät mig igenom hela Return of the King. Tårarna som flödande under Endgame var inte heller att leka med.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Att våga tro på sig själv och vara sann sig själv.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Jag försökte lära mig gaeliska. Det gick inte jättebra men det var en rolig tanke. Kan säga hej då och lite annat smått och gott.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Just nu skriver jag på Dödens Saga del 2- Hopp, som jag hoppas ska komma ut 2021. Efter det har jag planer för en bok mellan del 1 och del 2. Den tredje boken i trilogin växer sakta fram och jag har börjat spåna på en helt ny serie som utspelar sig i mina älskade Högländer.

[Bibliografi]

Saknad - Dödens Saga del 1 (Nicole Publishing, 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar