lördag 23 januari 2021

Thomas Engström: Väster Om Friheten

Titel: Väster Om Friheten
Författare: Thomas Engström
Sidantal: 303
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Baksidestext:

Marrakech, juli 2011: tre amerikaner hittas brutalt avrättade på en barberarsalong. Morden tystas ned.

En vecka senare ringer en kvinna till amerikanska ambassaden i Berlin och påstår sig ha uppgifter om dådet. Hon visar sig sitta inne med ovärderlig information – uppgifter som leder fram till en av USA:s mest eftersökta män. CIA:s chef i Berlin inser att han är något stort på spåren. Han kontaktar sin forne agent Ludwig Licht som får i uppdrag att finna bytet.

Jakten kan börja.

Mina tankar:

Detta är författaren Thomas Engströms tredje bok, men det första när det kommer till spänningsgenren och även den första om den forne agenten Ludwig Licht. Det är även mitt första möte med Engströms böcker, denna kom ut 2013.

Detta är en thriller som får mig att tänka tillbaka på författare som till exempel Robert Ludlum. Det är en internationell spionthriller av det lite mera klassiska hållet istället för det moderna som man kanske är van vid nu för tiden. Självklart så har den inte stannat i tiden utan har moderna element också.

Boken utspelar sig 2011 och den rör sig som sagt bland agenter och spioner. Det förekommer, som det skall i denna genre, konspirationer och folk vet inte vem de kan lita på då alla spelar bakom ryggen på varandra.

Vår huvudkaraktär i boken, Ludwig Licht, skulle jag kalla för en relik från Kalla krigets senare era. Han är en före detta Stasi-agent som bytte sida. Han lever nu i Berlin som en krögare, vilket inte går så jättebra för honom pengamässigt. Han frilansar ibland för CIA och detta är en av dessa gånger. Han blir snart indragen i ett högt spel när han får förfrågan att vakta en kvinna som sägs ha information som kan leda till svaren på mordet på tre amerikaner.

Jag gillar hur han målas upp, han är lite äldre och kanske inte den perfekte agenten, han har verkligen en del brister. Men ändå får han jobbet gjort om han sätter den sidan till. Det jag gillar med honom också är att han kanske inte alltid visar den bästa sidan, han har en mörkare sida också, troligen skapad av den miljö han befunnit sig i i så många år under hans aktiva tid som agent.

Platsen som det utspelar sig i är Tyskland och då först och främst Berlin. Detta är en perfekt plats för en handling som denna för jag kan tänka mig, i alla fall så får jag en känsla av det från denna bok, att det finns många spöken från Kalla kriget som hemsöker staden som länge var delad i två. Tror det finns ärr i staden själ så att säga.

Jag misstänker att författaren varit på plats i staden och verkligen grundligt gjort sin research när det kommer till miljö. För en som aldrig varit i staden så kändes det kanske lite för utdraget när det beskrevs vilka gator de åkte igenom och bytte till. Men åt andra sidan för den som varit på plats misstänker jag kommer att känna igen sig.

Det är en spännande handling som målas upp och den har de flesta element som är grundstenarna för en spionthriller. Jag tycker att den lyckas bra med att underhålla och hålla uppe intresset så att man fortsätter läsa. Med en huvudkaraktär som inte kanske är den helyllehjälten man förväntar sig så blir det uppfriskande att följa och se vad som kommer hända härnäst. Ser fram emot att läsa de andra böckerna i serien.

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar