lördag 2 januari 2021

Malin V. Olsson: Av Stjärnstoft Är Vi Komna

Titel: Av Stjärnstoft Är Vi Komna
Författare: Malin V. Olsson
Sidantal: 412
Förlag: Visto Förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Hur stoppar man en naturkraft så brutal att den inte bara hotar jorden, utan allt liv i hela universum?

Inte ens jag, det artonåriga underbarnet Veronica Harrington, kan svara på det. Däremot vet jag att år 2179 kan bli det sista i mänsklighetens historia. Våldsamma stormar skakar Mars med förödande konsekvenser, även på jorden. Hela solsystemet drabbas av oförklarliga naturkatastrofer. Inte oförklarliga för mig och mitt team, men för resten av världen, och när California Space Center vidriga direktör vägrar ta hotet på allvar tvingas vi kämpa mot både honom och klockan.

Dessutom smyger sig den årliga höstbalen allt närmare, men jag vill inte gå dit. Hur ska jag kunna glädjas när världen rasar samman, både bokstavligen och för mig känslomässigt. Min pojkvän har ju bara ögon för en annan tjej. En före detta supermodell från Mars.

Mina tankar:

Detta är författaren Malin V. Olssons andra bok i sin sf-serie som riktar sig till unga vuxna, den första heter Universums Mörka Hemlighet.

Då det är andra boken i en serie så skall man ha läst den första innan man ger sig på denna. Boken är en direkt uppföljare till första boken och tar vid där den slutade. Boken friskar upp minnet om vad som hände i första boken om det skulle vara så att det är ett tag sedan man läste den.

I den första boken så avslöjades det en del saker som mänskligheten inte visste om, i alla fall inte allmänt, det har hållits hemligt att det finns liv ute i universum. Vi fick även reda på ett hot som är så omfattande att det till och med kan förstöra hela universum om det inte stoppas. Det är här vi tar vid med denna bok.

Veronica Harrington, huvudkaraktären i berättelsen, arbetar tillsammans med de andra i hennes besättning för att hitta en lösning på hotet. De försöker göra detta i hemlighet, för att inte skapa panik hos allmänheten, samtidigt motarbetas de av de som inte tror att hotet är verkligt.

Förutom denna jakt på räddningen så finns det en stor bit relationsdrama i handlingen också. Jag tänker ofta i liknelser med filmer och just dessa bitar så tänker jag på de så kallade High School-filmerna om unga vuxna som blir kära, går i skolan och skall ha en bal. Vet inte om författaren har tänkt i dessa banor också men om tycker att hon har lyckats bra med att få till känslan i den unga förvirrade kärleken och samt den delade känslan om balen som huvudkaraktären har.

När jag ändå tänker i olika filmgenrer så byter handlingen form, vilken skall jag inte säga, för det är roligare att få uppleva den utan att veta om den. Skriver kanske lite kryptiskt men än en gång vet jag inte om författaren har gjort detta medvetet, jag vill tro det i alla fall. Jag satt och log samt njöt av dessa ändringar i stilar. Det finns en glimt av en annan också som jag inte skall nämna.

Det låter kanske som att det skulle vara en handling som inte vet vart den vill när det beskriven den på detta sätt, men det lovar jag att den inte är det minsta rörig eller splittrad. Den röda tråden rör sig framåt med en säker hand och är fokuserad på den. Allt handlar om att rädda universum.

Skall lägga till om den romantiska biten av handlingen, för de som inte gillar direkt att läsa om sådant, så tycker jag att den ändå inte blir för sötsliskig utan är bra balanserad och bygger upp relationerna mellan de olika karaktärerna på ett bra sätt. Det förekommer såklart sådana känslor men det är även en spännande handling som ligger i fokus.

Språket är behagligt och lättsamt, samt medryckande. Jag tycker att författaren får till karaktärerna på ett bra sätt och ger dem känslor som ger dem ett djup, man känner och bryr sig om dem. Samt så lurar man på hur allt skall sluta, kommer de att lyckas med att rädda universum. Om de klarar det, vilket pris kommer att betalas?

Vet inte om det kommer att komma fler böcker i denna serie, eller om detta är den sista. Kan säga, utan att avslöja något, att det som påbörjades i första boken knyts ihop i denna och det får ett avslut. Jag skulle däremot inte ha något emot att följa dessa karaktärer på andra äventyr, så jag hoppas på att detta inte är det sista vi sett av Veronica Harrington och de andra.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Universums Mörka Hemlighet

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar