lördag 30 januari 2021

Lisa Lundberg: Glödens Pris

Titel: Glödens Pris
Författare: Lisa Lundberg
Sidantal: 285
Förlag: Visto Förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Tal växer upp i en övergiven borg. Under vintern är de helt isolerade från omvärlden, kvar finns bara hon själv, hennes far, ett troll samt ett oräkneligt antal vättar. Hon tycker om den tiden.

När snön smälter blir borgen åter fylld av gäster och fadern återupptar sitt uppdrag. Ett uppdrag som kan vara farligt – för alla utom honom själv.

Ändå fortsätter besökarna att komma. Var är det som egentligen som sker bakom de låsta dörrarna när Tal inte tillåts närvara?

Hon drömmer om ett liv utanför borgen men hon kan ingenting om världen utanför. Och hur ska hon lyckas fly då Far är något långt mäktigare än endast en fadersgestalt?

Mina tankar:

Detta är författaren Lisa Lundbergs debutroman, det är en fantasybok som riktar sig först och främst till äldre ungdomar/yngre vuxna, men den fungerar även uppåt i åldern.

Miljön som boken utspelar sig i är rätt så begränsad till den stora borgen som huvudkaraktären, Tal, lever i. Hon har levt i borgen hela sitt liv och vet inte så mycket om världen utanför. Borgen är så gott som övergiven, det är förutom hon endast hennes far och ett troll som jobbar som kock som befinner sig i borgen. Samt ett oräkneligt antal vättar som står för allt arbete som behövs göras i borgen.

Tal är en tuff tjej som drömmer om att komma bort från borgen och se resten av världen. Hon har en begränsad kunskap om det som finns utanför henne hem. Vi som läsare får tillsammans med henne veta mer och mer och vad som döljer sig utanför borgen i och med att hon upptäcker saker i borgen när hon undersöker olika ställen i den. Det visar sig att den bild hon har haft av världen och dess historia kanske inte är den sanna bilden.

Jag gillade Tal som karaktär och det var spännande att följa med henne på hennes upptäcktsfärd genom borgen. Sedan blir alla vättar som dyker upp överallt en liten trevlig och mysig krydda som sätter en stämning till miljön i borgen.

Det finns en mystik över hela borgen och varför hennes far finns där, samt varför han bjuder in dessa gäster. Bitvis får vi reda på mer och mer, när boken är slut så har vi fått svar på många saker, men det finns en del saker som uppdagas under handlingens gång som lämnas lite öppet. Det kan vara så att det kommer fler böcker, vilket jag välkomnar då jag gärna vill veta mer om denna värld.

Språket tyckte jag var lättsamt men ändå målande, jag kunde lätt ta mig in i handlingen och fann mig inne i borgen tillsammans med Tal. Det är den lite mera nedtonade stilen av fantasy och inte den episka där världen är hotad av någon ondska, ändå finns det magi och varelser som verkligen hör hemma i fantasygenren.

Det är både en mysig och spännande handling som man får ta del av full med fantasi, jag har verkligen inget emot att återkomma till denna värld, att få se vad som väntar Tal härnäst. För jag hoppas verkligen att detta bara är början då jag tror att det finns fler hemligheter att avslöja.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar