lördag 16 januari 2021

Marcus Appelberg: Vinterkrig

Titel: Vinterkrig
Författare: Marcus Appelberg
Sidantal: 507
Förlag: Ultima Esperanza Books

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

I norr hotas staden Norrtmark av en monsterhär. Mirian Simonsdotter plågas av mardrömmar. Hennes slottsvakt kan inte försvara hela staden och snöstormarna härjar i landet. Hur ska de överleva? Kommer dottern att klara sig?

I dalen styr Magnus Birgersson med järnhand. Folkets hopp står till Erik, Magnus yngre son. Men åratal av terror har brutit ner honom och Erik känner sig mest som en rädd pojke, fjärran från sagornas riddare. Trots det kan han inte längre vända bort blicken. Faderns tyranni måste få ett slut.

Det ingen vet är att kungen är död. Häxmästaren som utförde mordet hat satt sin plan i verket. En plan som kan leda till ett världskrig.

Mina tankar:

Detta är författaren Marcus Appelbergs debutbok och det är en fantasybok som riktar sig till vuxna.

I det stora hela när man ser på berättelsen så ser man verkligen att författaren har hämtat inspiration från många håll. Det som lyser starkast är den klassiska fantasyn, den med diverse varelser och magi och en medeltida värld, men även vikingatiden har en stor del här. Sedan finner man saker som påminner om asiatisk historia och även lite grekiska mytologiska varelser.

Det är en mustig historia som målas upp och den är intressant, men ändå är jag lite kluven till boken i sig. Jag skall försöka sätta fingret på vad det var som tog emot när jag läste den.

Själva handlingen är intressant, men ibland var det lite svårt att hänga med i den. Vet inte om det var jag som tappade fokus eller om det var att handlingen flyter ut ibland och tappar greppet om läsaren. Det kändes ibland som att man gick i lera när man läste den, alltså att det tog emot att ta in handlingen.

Åt andra sidan så fanns det många vändningar i handlingen som höll uppe intresset, när man trodde att man hade räknat ut vad det skulle handla om så valde den att gå ytterligare några svängar i handlingen. Detta fann jag uppfriskande och det var det som gjorde den intressant och gjorde att man läste vidare.

Det är många karaktärer i boken och det gäller att vara koncentrerad när man läser denna bok. Det var, i alla fall för mig, svårt att få grepp om vissa av karaktärerna, som vart i världen de befann sig och hur de hörde ihop med alla andra och vad de spelade för roll i handlingen. Andra fick jag bra grepp om och hade inte svårt att sätta in i handlingen. Så det kräver sitt av läsaren att ta till sig alla karaktärer. På något sätt så hade jag kanske sett att man på något sätt lärt känna vissa av karaktärerna lite bättre och kanske mera utspritt för att lättare få grepp om dem, tror inte att man skulle dra ner på antalet för alla spelar sin roll.

Ibland så tänkte karaktärerna tillbaka till äldre händelser, detta var inte alltid så klart när detta hände och det gjorde det ibland lite svårt att hänga med i handlingen. Än en gång så vet jag inte om det var att det var jag som tappade koncentrationen eller om det hade gått att gjort lite smidigare. Men de karaktärer som fick sin tid till att växa, ja de var intressanta när man hade tagit till sig hela bakgrunden. Det är kanske det som är poängen med handlingen att den krävs att man tänker tillbaka och tar till sig helheten.

Själva språket var det inget problem med, det flöt på bra och var i sig lätt att ta till sig. Slutsumman blir, som jag sa i början, lite splittrad. Detta är en fantasy som kräver sitt av sin läsare, detta på gott och ont. Det är ändå en positiv känsla jag lämnar boken och har inget emot att ta upp en bok till om det kommer en fortsättning på denna då jag gillade handlingen. Kanske hade den behövt en genomgång till för att göra den lite mera lättläst, men detta är högst min egen smaksak, andra vill kanske ha lite mera tuggmotstånd och att det krävs total koncentration när de läser en bok. Alla böcker skall inte vara lättlästa.

Jag ser absolut potential i denna bok och tror att vi i framtiden kommer att få uppleva storslagna och episka berättelser om författaren fortsätter på det spåret som han är inne på och finslipar på några småsaker. Härligt att se en bok som riktar sig till en mera vuxen publik istället för att som de flesta rikta sig till en yngre publik. Om man inte är rädd för att sätta tänderna i en lite mera svårtuggad, men ändå välsmakande, bok när det kommer till fantasy så skall man testa denna.

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar