onsdag 20 januari 2021

K. Artifex: Bestulen

Titel: Bestulen
Författare: K. Artifex
Sidantal: 246
Förlag: Evalanty Förlag

Baksidestext:

År 2042. Magins existens är avslöjad för mänskligheten, som nu lider under de Mörka makternas belägring. Varje sekund är en kamp för överlevnad, vad som än händer.

Under ledning av magikern Calestons järnhand, ödeläggs Europa i en storm av våld, fattigdom och misär. Kriget från en förlorad tid, och bortom Jordens gränser, förstör allt i sin väg.

Efter veckor av tortyr och experiment på en forskningsanläggning, har Maisie Brummet förlorat livsviljan. Då hon inte kan minnas sitt förflutna, är hon omedveten om krafterna som har väntat i århundraden på hennes födelse och varför.

Vem är hjälte och vem är skurken? Valet är ditt.

Mina tankar:

Detta är, om jag inte misstar mig, författarens debutbok och det är en fantasybok som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Det är som sagt en fantasybok, men inte den vanliga klassiska. Skall man försöka klassa den för någon undergenre så är det urban fantasy som man nog skulle placera den i.

Den utspelar sig i vår värld och en bit in i framtiden, magi och andra varelser existerar, de har kommit från en annan värld, eller dimension. En del av dessa varelser kämpar för något som kallas för den mörka makten och det har satt stora delar av Europa under ett krig som leder till stora ödeläggningar av civilisationen.

Människorna jagar dessa magiska varelser då de ser magin som ett farligt hot. I början av boken så kom jag att tänka på att det till vissa delar påminde om x-men och mutanterna som är jagade av mänskligheten. Ser lite likheter mellan dessa magiska varelser med sina förmågor och mutanterna, samt att de är hatade av mänskligheten. Men det är ingen kopia av det utan jag tycker den går sin egen väg.

Genom boken så följer vi huvudsakligen tre karaktärer, alla kapitel är skriva ur någon av dessa tre karaktärers perspektiv. Vi lär känna dessa in på djupet. Jag gillar hur de målas upp, de är inga superkaraktärer som klarar av allt, visst har de magiska krafter men de har även sina brister. Sedan är de kanske inte helt genomgoda, några av dem har sina brister även när det kommer till detta, allt är inte svart och vitt. Det ger karaktärerna ett djup och jag kom att tycka om dem, de fastnar när man läser om dem och de blir några som man bryr sig om och vill veta mera om.

När det kommer till handlingen och hur det kom sig att dessa magiska varelser kom till jorden så får vi som läsare inte veta så jättemycket. Och det kanske är bra, det skulle lätt ha kunnat blivit segt om vi fick berättat hela bakgrunden till situationen som vi befinner oss i när boken börjar. Istället får vi endast små förklaringar, eller rättare sagt hintar, genom saker som olika karaktärer säger. Informationen som vi får är precis lagom för att ändå få en klar blid om hur det ligger till och det fångar intresset.

Själva huvudkaraktären Maisie har förlorat minnet från sin barndom, detta är en bra utgång till att kunna förklara lite mera vad det är som pågår. Jag misstänker att vi i kommande böcker kommer att få mer förklarat om hur allt ligger till, för allt kanske inte är som man först tror.

Det är en intressant och spännande värld och historia som målas upp. Handlingen rör sig snabbt framåt men är ändå fyllig så att man får en klar bild över helheten. Med ett bra språk och med intressanta karaktärer så blir allt tillsammans en riktigt bra start på en serie som jag gärna fortsätter läsa då jag fann att jag verkligen brydde mig om karaktärerna, och det är en viktig sak när det kommer till en berättelse. Ser fram emot nästa del i serien.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

1 kommentar:

  1. Det är bra när karaktärer inte är enbart goda eller enbart onda, för som du skriver blir det ett helt annat djup om karaktärerna även har andra sidor, som inte helt stämmer överens med det man förväntar sig.

    SvaraRadera