torsdag 21 januari 2021

Författarporträtt: Yamilé Andreasson


Berätta lite kort om dig.

Jag föddes i Chile och kom till Sverige redan som 4-åring tillsammans med mina föräldrar och en äldre bror. Jag är gift och har tre vuxna barn, samt ett antal hundar. Jag älskar att träna och umgås med min familj och mina vänner. Resa till andra länder är också något jag tycker om väldigt mycket och när jag var ung reste jag en hel del på egen hand. I vuxen ålder har det blivit mindre resor men de som blivit av har varit i sällskap av främst närmsta väninnor.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Jag skulle nog säga att intresset kom först i vuxen ålder då jag började läsa böcker inom genren när mina barn började fatta intresse för böcker inom fantasy. Innan dess var mitt fokus endast romantik och en och annan thriller.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Redan sedan barnsben har jag älskat att läsa och velat skriva. Min pappa var mån om att jag skulle läsa böcker, uppleva en värld bortom vår vardag. Han fick mig att läsa allt från Dostojevskij, Shakespeare till Jane Austen och Isabel Allende. Han ville att jag skulle läsa böcker som inte bara var tonårsböcker utan kanske kunde lära mig ett och annat eller om så tänka till. Han tog mig till teatern, fick mig att se filmer jag kanske aldrig skulle ha sett annars. Han öppnade mina ögon för en värld i skapandets tecken redan som liten.

Min första bok skrev jag redan som 7-åring och under hela min uppväxt fortsatte mitt intresse för skrivandet. Att skriva blev min passion och något jag brinner för än idag. Det känns lika naturligt som att andas och skriver jag inte så tänker jag ut historier i mitt huvud för kommande berättelser. Jag har alltid minst 10-15 noveller och böcker som jag skriver i samtidigt. Vad jag skriver beror på humöret och stämningen jag befinner mig i.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Jag älskar Twilight-böckerna av Stephanie Meyer och även The Mortal Instruments av Cassandra Claire. Deras sätt att skriva inspirerar mig. Jag vill inte efterlikna dem, men deras texter är verkligen bra skrivna. I alla fall de engelska versionerna.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag är nog mest den som gillar dialoger och ibland lyckas jag helt dras med så jag glömmer att det behövs mer än bara snack under flera sidor i en bok eller novell. ;) Action är också något jag brinner för men tycker kan vara svårt att skriva så det blir så pass bra att läsaren kan se framför sig exakt det jag såg när jag skrev stycket. Då den biten är för mig svårast så kan jag tillbringa timmar med att fråga ut sönerna om vapen och magi då de spelar mycket spel. Eller maken som kan mycket kring vapen och liknande när mitt eget kunnande inte räcker till. I sista fall jagar jag information på nätet.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag skriver rakt upp och ner från det som kommer in i mitt huvud och skapas där. Om jag skriver ner mina idéer och tankar kring en berättelse så känner jag att jag inte är intresserad av den med efter det. Jag vet redan allt som skulle utspela sig. Så nej, det är inget som jag gör så till vidare jag inte samarbetar med någon annan författare. Så som Madelene Lundvall som jag skriver en hel del med. Då skriver vi våra tankar och idéer, men på något vis lyckas jag alltid komma ifrån vad som bestämts och drar in karaktärer i sådant som inte var planerat. Som tur är så blir det ändå riktigt bra och det funkar mellan oss att arbeta så. Men själv låter jag allt som föds fram i stunden då jag ska skriva leva sitt eget liv och föra mig vart än berättelsen önskar hamna.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag har ingen plan, utan när mitt arbete som förläggare är avklarat och inspiration infinner sig så sätter jag mig och skriver. Mina barn är 16 år uppåt så de är upptagna med sitt eget vilket ger mig möjlighet att sitta i lugn och ro att skriva när som, vilket känns som lite lyxigt än när de var små och jag då satt på nätterna och skrev. Min man har också flexibelt jobb så han passar på att jobba när jag försvinner in i mitt skrivande.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag har tränat kampsport i några år, varit del av Lottakåren och tävlat i skytte. Kunde när jag var ung skjuta mitt i prick med k-pist, ja det är inte lätt, men det går. ;) Jag älskar att sjunga och skrev flera sånger i tonåren och var på väg att ge ut en cd några år senare.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag tycker om att skriva om kvinnliga karaktärer och få dem att växa allt eftersom i storyn jag skriver.
Att skriva någon form av romantik står mig närmast hjärtat så vare sig det är en romantisk bok eller fantastik så kommer det alltid att finnas lite romantik med i det jag skriver.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Oj ... listan är extremt lång. Men kan säga att om någon sökte i alla fall i min sökhistorik på datorn så skulle de nog undra vad jag håller på med. Har nämligen en hel del sökningar på ämnen man kanske skulle bli lite ställd över.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Just nu är mitt fokus helt på romantik och passion, men nästa år är planen att skriva vidare på en ny fantasyserie tillsammans med Madelene Lundvall som vi påbörjade och fått pausa på grund av andra projekt.

[Bibliografi:]

Romaner:

# När livet brinner (romantik)
Del 1: När jag ser dig
Del 2: När det blåser upp till storm
Del 3: Någon att dö för

# Skuggornas stad (fantastik)
Del 1: Mörkrets makt
Del 2: Lockad av ondska
Del 3: Eldfödd

# Ropet från andra sidan (fantastik)

Noveller inom passion:
# Om du var min

Noveller inom passion /erotik:
# De kom till jul
# En dans i natten
# Förbjuden frukt
# Revansch
# Som uppslukad av jorden
# Lockelsen
# Stanna hos mig inatt

Antologier:
# De fördömdas bok (fantastik)
# Jag kommer hem till jul (romantik)

Antologier inom passion:
# En andra chans

Antologier inom erotik:
# Längtan
# Berör mig, förför mig
# Låt spelet börja
# Om du ber mig
# Temptation: forbidden ground

Noveller:
# sviken
# Dolt under ytan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar