tisdag 29 juni 2021

Håkan Nesser: Det Grovmaskiga Nätet

Titel: Det Grovmaskiga Nätet
Författare: Håkan Nesser
Sidantal: 268
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Baksidestext:

Han kunde omedelbart identifiera kvinnan som låg i badkaret. Hon hette Eva Ringmar och var sedan tre månader hans hustru. Hennes kroppsställning var egendomligt förvriden. Det mörka håret flöt på vattnet. Huvudet var nedåtvänt, och eftersom karet var fyllt till randen kunde det inte råda något tvivel om att hon var död.

I den grådisiga staden Maardam, någonstans i Europa, ställs kommissarie Van Veeteren inför fallet Janek Mattias Mitter - gymnasielektorn som inte minns om han mördat sin hustru eller ej. Han anar ännu mycket lite av det ödesdrama som kommer att rullas upp under sökandet efter sanningen.

Mina tankar:

Detta är författaren Håkan Nessers första bok om kommissarie Van Veeteren. Denna kom ut för första gången 1993.

Om man läser deckare så är troligen namnet Håkan Nesser något som inte gått förbi en, han har varit aktiv i genren i cirka 30 år nu. De flesta som har läst deckare har säkerligen läst någon av hans böcker. Men jag hade faktiskt inte gjort detta, inte fram till nu vill säga. Jag har alla hans deckare i bokhyllan, köpt begagnade, på bokrean, även träffat han några gånger på mässan men har inte kommit till skott att läsa hans böcker.

Nu när jag äntligen har tog tag i saken och bestämde mig för att rätta till detta så kan jag ju inte göra något annat än att börja från början och läsa boken som startade det hela. Frågan är hur en nästan 30 år gammal bok håller sig mot tidens gång, har den åldrats bra eller dåligt?

Det jag finner intressant med början av boken, nästan halva boken så har faktiskt inte Van Veeteren och resten av polisstyrkan en stor roll. De finns där i bakgrunden men vi följer inte dem till en början. I stället så följer vi en man som finner sin fru död i badkaret, han minns inte vad som har hänt natten innan. Självklart blir han misstänkt för brott och det är runt denna rättegång som handlingen cirkulerar runt i början. Handlingen tar lite senare en annan vändning, som jag inte skall avslöja, men här följer vi Van Veeteren mera.

Det är svårt att sätta fingret på vad det är som fångar en så. Men Nesser lyckas med att ta tag i läsaren från första sidan. Med ett målande men ändå enkelt språk för han oss djupare in i handlingen. Han avslöjar väldigt lite genom resans gång och håller oss på halster ända in i slutet om hur det verkligen ligger till.

Så hur har då boken klarat sig från åldrandet? Mycket bra får jag säga, det är ett tidlöst fall som lika gärna kunde utspela sig nu. Det som man märker att det är en äldre värld vi möter är att det nämns telefonkiosker, fasta telefoner och faxar och är helt avsaknad av mobiltelefoner och internet, till och med datorer nämns knappts, den skrevs ju före den eran.

Efter denna så kommer det verkligen bli mer av Nesser, kan inte fatta att jag väntat så länge på att läsa hans böcker. Men åt andra sidan har jag många bra böcker av honom att ta mig igenom, de står ju redan och väntar i hyllan.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar