onsdag 29 september 2021

Författarporträtt: E.P. Uggla

Foto: Stefan Tell

Berätta lite kort om dig.


Jag är uppvuxen i den lilla, skånska byn Vinslöv men bor idag i Nacka utanför Stockholm. Jag är utbildad jurist och har arbetat med allt från socialrätt till migrationsrätt och krisberedskap. Vid sidan av mina juridikstudier har jag också läst psykologi och idéhistoria vid Stockholms universitet samt kreativt skrivande vid Harvard Extension School i Boston.

Jag debuterade 2017 med den dystopiska skräckromanen Första hösten: Blå gryning

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Det är svårt att säga exakt. Nästan alla läser barnböcker som innehåller fantastik – tänk Mio min Mio eller Narnia. Egentligen skulle jag nog säga att mitt intresse för fantastik aldrig gick över. Andra kanske skulle säga att jag aldrig växte upp.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag har skrivit sedan barnsben. I fyran skrev jag min första kortroman om en hund som fick rabies (Cujoinspirerad helt utan att ha läst Cujo). Min klasslärare blev så förtjust att han fick för sig att högläsa den under klassens lässtunder istället för en vettig, spännande bok (om du har gått i min klass och läser det här ber jag väldigt sent om ursäkt för att du utsattes för detta). Ändå tänkte jag aldrig på att jag kunde bli författare. Jag började skriva min första bok först efter ha utbildat mig till jurist och haft några år av livskris.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Jag har självklart en mängd favoritförfattare men min familj har faktiskt betytt mer än någon författare. De har inspirerat och peppat mig. Faktum är att de fortfarande utgör min kärngrupp av testläsare. Min mamma juristen är rasande nitisk och letar efter luckor; min lillasyster översättaren inom EU kräver flyt och känsla; min bror som jobbar med hollywoodfilm och tv-serier i London går på min dramaturgi och plot. Sist men inte minst håller maken min, som är utbildad till läkare, koll på vetenskapen och de socialrealistiska inslagen (för han gillar minsann socialrealism).

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag brukade avsky miljöbeskrivningar så till den grad att jag skippade dem. Det ledde i sin tur till att mina karaktärer svävade i ett vakuum. Och det fungerar så klart inte. Det var faktiskt Anders Fager som fick mig att skärpa till mig när han feedbackade på mitt första manus, Första hösten: blå gryning. Numera ser jag alltid miljön tydligt framför mig när jag skriver. Jag sätter dock fortfarande hellre stämningen genom några väl valda detaljer än genom långa målande beskrivningar.

Action är definitivt roligast att skriva även om den kräver flest redigeringsrundor.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag skriver en synopsis. Sedan håller aldrig mina karaktärer sig till den. De är väldigt ouppfostrade.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Numera arbetar jag halvtid för att kunna skriva på förmiddagarna. Innan jag gick ner till halvtid var det klart lurigt att få till skrivandet. Familjelivet med man och två barn mördar mer eller mindre min fritid.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag har tränat bl.a. shootfighting och är en jäkel på att klättra i rep. Dessutom är jag lite av en gamer. Jag har svårt att tacka nej till utmaningar och ler på tok för mycket vilket inte är helt bra. Folk får ju för sig att jag är snäll.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag hämtar mycket inspiration från vetenskapen och drar den till en extrem. Jag vill att mina berättelser ska kännas möjliga och kittlande. I Felet från Eden lyfter jag dessutom in ett antal moralfilosofiska frågor. Vad är egentligen det bästa sättet att styra ett samhälle och är alla människor lika mycket värda? För att inte tala om, är människan i botten egentligen ond eller god?

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Min research har hittills inte behövt vara galen men jag har sprungit omkring i skyddsrum över hela Sverige och terroriserat en präst vars bostad jag gjorde om till ett internat i Röd skymning.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Min nästa bok, Felet med Eden, kommer ut på Bonnier Carlsen den 18 januari nästa år. I korthet kan den sägas handla om en pandemi som tar kål på alla över tjugofem. Ava är bland de första i världen som insjuknar och ligger nedsövd på IVA. När hon vaknar upp befinner hon sig i något som kallas Eden och fattar inte riktigt vad som har hänt medan hon var nedsövd. Eden är lite av en framtidsvärld och definitivt inte en mysig plats.

Jag har redan skrivit bok nummer två i serien, Fallet från Eden, och skriver just nu faktiskt INTE på fantastik utan på en thriller.

[Bibliografi:]

Romaner:

Första hösten: blå gryning, Swedish zombie, Idus och Saga Egmont, 2017
Första hösten: röd skymning, Swedish zombie och Saga Egmont, 2020

Översättning:

Nätet, P.D. Cacek och Jack Ketchum, Varsel i mörkret Apart förlag och Swedish Zombie

Övrigt:

Förord till Berättelser från bårhuset, Swedish zombie

Manus till Spotifys originalpodd Mytologier.

Avsnitt: Pandoras ask, Skogsrået, Näcken, Amaterasu, Medusa, Isis och Osiris, Athena, Snömannen, Anansi, Narcissus, Stallo, Hua Mulan, Basilisken, Freja, Gilgamesh, Maran, Kung Markatta och Krampus

Kommande:

Felet med Eden, Bonnier Carlsen
28 dagar till skymningen novell i 13 svarta sagor Rymdskräck, Swedish zombie

Poddavsnitt, Mannen med den gula rocken, avsnitt 2 i Ritualer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar