torsdag 30 september 2021

Mohlin & Nyström: Den Andra Systern

Titel: Den Andra Systern
Författare: Peter Mohlin & Peter Nyström
Sidantal: 350
Förlag: Norstedts

Baksidestext:

Alicia Bjelke är en ung kvinna med ett ansikte så vanställt att folk ryggar tillbaka när de ser henne. Hon är kodgeniet bakom ett banbrytande dejtingföretag som hon startat med systern Stella, men det är bara vackra Stella som syns i strålkastarljuset. Tills hon en dag hittas död.

Fallet tilldelas den före detta FBI-agenten John Adderley, som vistas i Karlstad under en ny identitet. John jagas av skuggor från sitt tidigare liv och ser sig tvungen att lämna Sverige för att överleva. Men spelplanen förändras. Istället för att fly måste han en gång för alla göra upp med sitt förflutna - och då visar sig utredningen av mordet på Stella erbjuda en oväntad möjlighet.

Mina tankar:

Detta är författarduon Mohlin och Nyströms, båda Peter, andra bok om den före detta FBI-agenten John Adderley, som lever under nytt namn som polis i Sverige. Den första boken heter Det Sista Livet.

Boken tar vid där den första boken slutade. Man kan om man vill läsa denna bok utan att ha läst den första men det är verkligen ingenting jag rekommenderar. Den röda tråden om Johan Adderley liv är allt för central för att man skall hoppa på denna utan att ha läst den första, man kommer att ha svårt att förstå många viktiga saker, även om de förklaras på ett bra sätt i denna bok.

Jag skulle säga att detta inte är en renodlad deckare, om man nu tänker sig att en deckare skall handla om ett fall, ett mord eller annat brott, och att någon, ofta en polis, skall lösa det. Såklart arbetas det på att lösa fallet som boken tar upp, men jag känner lite att kärnan i handlingen ligger mera på vad det är som de olika karaktärerna gör, vad som finns i deras natur. Jag ser denna som en mix av deckare och thriller.

Jag har sett några kommentarer av andra läsare att de inte gillar John Adderley lika mycket som de gjorde i första boken. Jag skall såklart inte avslöja något av handlingen men jag kan se vad det är de menar. Men jag tycker faktiskt tvärtom, jag tycker att i denna bok så går vi ännu djupare på vem han är innerst inne, vi lär känna honom bättre och får se hur långt han är redo att gå i sina handlingar. Jag fann att han blev en mera komplex karaktär och det gillar jag. Jag förstår hans agerande.

Likaså är det med Alicia Bjelke, en karaktär som jag kom att gilla. Hon är verkligen en trasig karaktär som också har ett mörkt förflutet och ett liv som verkligen inte är en dans på rosor. Precis som huvudkaraktären blir hon en komplex karaktär med ett djup. Författarna har gjort ett riktigt bra jobb med att bygga upp dessa karaktärer.

Språket är, precis som i den första, riktigt bra och sitter som det skall. Författarna bygger upp en spänning som sitter i igenom hela boken, det är en handling som inte bara en gång utan några gånger överraskar en. När man tror att man har de stora dragen klart för sig så händer något och ställer sakerna på en helt annan spets. Man bryr sig om karaktärerna och undrar på hur allt skall sluta, det är en riktig nagelbitande spänning. Rent ut sagt en bladvändare som man inte kan släppa fören sista sidan är utläst.

Jag rekommenderar denna, och såklart även första boken, varmt till alla som vill ha en välskriven och spännande deckare. Det är en genomarbetad handling med intressanta karaktärer, jag ser själv fram emot att läsa nästa bok om John Adderley. Det skall bli intressant och se vart hans resa tar vägen, man får lite hintar i slutet av boken, men jag tror ändå att vi kommer att bli överraskade på ett eller annat sätt.

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

Det Sista Livet (John Adderley #1)

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E.bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar