onsdag 1 september 2021

Stefan Ahnhem: Offer Utan Ansikte

Titel: Offer Utan Ansikte
Författare: Stefan Ahnhem
Sidantal: 591
Förlag: Forum Bokförlag

Baksidestext:

En träslöjdlärare hittas mördad i sin slöjdsal. Bredvid kroppen ligger ett gammalt klassfoto från högstadiet, där hans ansikte kryssats över. Fabian Risk vid Helsingborgspolisen, en av offrets gamla klasskamrater, dras in i utredningen.

Snart står det klart att mördaren har fler offer på sin lista. Vem är nästa som står på tur?

Mina tankar:

Detta är författaren Stefan Ahnhems debutbok och det första i serien om polisen Fabian Risk. Denna kom ut 2014.

Jag har ett litet problem när det kommer till författare inom de genrer som lockar mig, och det är att det är små många författare inom genrerna som lockar mig. Jag köper på mig författarnas alla böcker och de blir stående i bokhyllorna och väntar så snällt på att jag skall läsa dem. Jag får en känsla av vissa författare att de verkligen kommer att falla mig i smaken, bara jag skulle ta mig tid till att läsa dennes böcker. Problemet är bara att det kommer fler och fler författare vars böcker lockar mig, det kommer fler böcker än vad jag klarar av att läsa så de olästa böckerna växer i mina bokhyllor.

Tidigare år när bokmässan i Göteborg närmar sig så brukar jag fokusera på författare som kommer till den och då ofta de författare som jag ännu inte hunnit att läsa. En av dessa författare som lockar med sina böcker och kommer till bokmässan i år, samt att jag inte läst något av honom ännu, är just Stefan Ahnhem. Så nu var det verkligen på tiden att läsa hans debutbok och se om min magkänsla visade mig rätt.

Vi kastas rätt in i handlingen. Vi möter Fabian Risk som av någon anledning, som är lite i det dolda, har lämnat polisen i Stockholm för att ta en tjänst i hans barndomsstad Helsingborg. Det är tänkt att han skall börja med semester för att göra sig hemmastadd i sitt nya hem med familjen, men precis när han anländer till staden så blir han kontaktad av sin nya chef. Det har skett ett mord, mordoffret är en gammal klasskompis till Fabian Risk och vid brottsplatsen så finns ett skolfoto där mordoffret är överkryssat. Fabian Risk misstänker med detsamma att mördaren inte kommer att stoppa där, fler offer väntar.

När det kommer till deckare så finns det många olika nyanser när det kommer till stilar. Vi har allt från lättsamma och även om det innehåller död så är det inte brutala och grafiskt beskrivande, i den andra ändan så har vi tyngre och mörkare och mera beskrivande när det kommer till våldet och blodet. Stefan Ahnhem rör sig mera i den sistnämnda delen. Han väljer att inte väja för de mörkare delarna i personers sinne och i deras agerande. Han beskriver även våldsdåden, så om man vet med sig att man inte gillar dessa saker när man läser en deckare så kanske man skall hoppa över honom. Har man inget emot detta så har man däremot en spännande resa framför sig.

Jag vill ändå poängtera att författaren inte glorifierar våldet eller gottar sig i det på något sätt. Han lyfter fram det på ett sätt som berör en när man inser vilket mörker det kan finnas inom vissa personer. Han lyfter fram även saker inom människans natur som är ständigt aktuella och vilka spår som det sätter sig. Vi pratar om mobbing och utanförskap.

Boken är riktigt välskriven med ett språk som riktigt suger in dig i handlingen och vilken handling det är som sedan målas upp för en, det är spännande så att man tappar andan. Att den tilldelades Crimetimes debutpriset 2015 förvånar mig inte alls.

Stefan Ahnhem bjuder på en riktig bergochdalbana när det kommer till känslor och spänning. Nu skall jag så klart inte säga något avslöjande om handlingen men jag kan säga att han leder oss mästerligt på en slingrig väg till målet. Det är många vändningar som vi får uppleva under denna resa.

Så hur det blev med min magkänsla? Jag fick verkligen rätt för jag tror att jag har hittat ytterligare en favorit bland alla spänningsförfattare. Det känns att om jag är sugen på en mera mörkare och brutalare deckare, men ändå med viktiga budskap, så har jag ett säkert kort att välja när det kommer till Stefan Ahnhem. Jag kommer absolut att läsa mera av honom.

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar