söndag 3 oktober 2021

Annie Erixon: Drakfödd

Titel: Drakfödd
Författare: Annie Erixon
Sidantal: 289
Förlag: Ekström & Garay

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

Tänk om allt vi någonsin trott på var lögn, tänk om all kunskap vi tror oss ha är baserat på lögner. Tänk om allt vi någonsin tränats för, fostrats för, var lögn.
Skulle du vilja veta det då?

För hundra år sedan förrådde två radh"riam sin orden och störtade Senatoriets tusenåriga välde. Mörker och kyla sprider sig ifrån Ergoroth och folket lider. Men uråldriga hemligheter är på väg att avslöjas när två gamla vänner återförenas.

Mina tankar:

Detta är författaren Annie Erixons debutroman, det är en fantasybok som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

När det kommer till vilken stil av fantasy detta är så skulle jag säga att det är av det klassiska slaget, eller rättare sagt det vill säga det som J.R.R. Tolkien satte som stämpel för klassiskt med sina böcker. När jag läste boken och hur dess värld var uppbyggd så såg jag drag som fick mig att tänka på Tolkien Men det är inte en ren kopia utan jag tycker att författaren lägger till lite saker till berättelsen som gör den till sin egen.

Vi blir stegvis presenterade för världen, vilka varelser som den består av och hur magin fungerar i den. Världen målas upp på ett bra sätt och dess historia kommer till oss i form av att något hände för längesedan och ändrade hela världens historia. En av de centrala karaktärerna försöker ta reda på vad det är för hemlighet som hållits så dold så länge.

Vi blir även presenterad för den nuvarande makten som styr landet. Det finns grupper som motsätter sig den tyranniska styrelsen som råder och dessa kämpar emot makten. Intriger målas upp och det är spännande att läsa om dessa.

Boken är en bra presentation av världen och handlingen byggs upp bra för att presentera de olika karaktärerna samt lägger grunden för resten av serien. Man blir nyfiken och vill läsa vidare. Det var en karaktär som jag fann lite mera intressant än de övriga, som också var intressanta, och det var Caz’Duw som visar sig vara en komplex karaktär som har sina inre demoner att kämpa emot.

När jag läste boken så var det ibland som om jag kände att boken var lite tung att läsa när det kom till språket och handlingen. Men jag skall tillägga att jag tror att det var att jag var inne i en liten lässvacka och att jag hade sovit dåligt i några nätter. Boken kräver sin koncentration för att hänga med i all bakgrundshistoria och de olika karaktärerna, inte så att den är jättekomplex men det är inget som man slöläser.

Slutsumman blir en helt okej fantasybok som jag tror många kommer att uppskatta när det kommer till världsbygge och de olika karaktärernas bakgrundshistoria. Jag ser i alla fall fram emot att läsa fortsättningen för att få reda på hur det kommer att gå.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar