torsdag 28 oktober 2021

Maria Johansson: Den Magiska Bokskrivaren

Titel: Den Magiska Bokskrivaren
Författare: Maria Johansson
Sidantal: 146
Förlag: Visto Förlag

Ett recensionsex från förlaget , tackar så mycket.


Baksidestext:

Ingen visste vad som hände den där natten för länge sedan. Det var natten då Agatha, byns egna lilla häxa, försvann från sin stuga bredvid den gamla linden. Allt man hittade var Agathas kläder, katten Smoll och naturligtvis boken.

Den enorma boken, fylld utav Agathas sagor. Men som så många andra mysterier, så glömdes det bort allt eftersom tiden gick. Ända tills De hemliga fick nys om det.

De hemliga- Mirry, Leo och Jossan- bestämmer sig för att ta reda på vad som hände Agatha. Men det som de från början trodde kunde bli ett kul äventyr visar sig vara långt mycket mer fantastiskt än de någonsin kunnat drömma om.

Deras efterforskningar tar in dem i en värld av sagor och magi men också av ondska, en ondska som hotar att förgöra dem alla.

Mina tankar:

Detta är en barnbok som riktar sig till åldern 9-12. Det är en spänningsbok, eller om man skall kalla den äventyrsbok, som innehåller magi. En urban fantasy eller magisk realism för barn.

När det kommer till böcker som riktar sig till barn i denna ålder så kan nivån på språket och handlingen skilja sig rätt så mycket, det kan vara väldigt enkelt till mera komplext, finns ju de som redan börjar läsa vuxenböcker i denna ålder. Själv började jag läsa Stephen King vid 12 års ålder och hade innan läst en del böcker som riktar sig till en mera vuxen publik. Just denna bok rör sig mera åt det enklare hållet när det kommer till språk och handling, skulle säga att den kanske riktar sig till den nedre åldern i denna grupp, samt för de som inte är så vana läsare.

Handlingen är rätt så rak på sak och gräver inte ned sig i sidospår. Även detta gör att boken passar bra till yngre och även till inte så läsvana. Den är lätt att hänga med i och fokuserar som sagt på huvudtråden. Även om handlingen inte är komplicerad så finns det något i den som jag tror gör att den fångar intresset som målgruppen som den riktar sig till. Det finns spänning, barn som letar efter äventyr och stoft av magi, skulle till och med säga att det finns stunder som skulle kunna klassas som skräck, inte så att det skräms men att det kan få den unge läsaren att rysa.

Även om handlingen inte tar ut svängarna i sidospår så fann jag lite glimtar i handlingen om ämnen och händelser som lätt kunde ha tagit en större plats och fått blommat. Men författaren har nog medvetet valt att inte göra detta och det kan vara så att just dessa glimtar kan få barn att börja diskutera dessa ämnen. Det rör sig till exempel om barns tillvaro och familjeliv, som kanske frånvarande föräldrar som försummar sina barn. Åt andra sidan kanske jag läser in för mycket av några små händelser.

Då jag inte tillhör åldersgruppen som boken riktar sig till och jag har inga barn i min närhet att testa den på så får jag försöka med en med gissning och uppskattning. Jag tror att barn kommer att uppfatta boken som spännande och intressant att läsa. Den kommer kanske inte lämna några varaktiga spår men för stunden så kommer den att underhålla och ibland kan det räcka riktigt långt.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tycker om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar