måndag 25 september 2023

Chris Berg: Vargblod

Titel: Vargblod
Författare: Chris Berg
Sidantal: 343
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

När läkarstudenten Fridas patient attackeras av svartklädda män får hon en skymt av en värld vid sidan av samhället.

Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda allmänheten mot ondskan.

Deras största fiender, syndikatet Vargarna, har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid.

Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg.

Mina tankar:

Detta är om jag inte misstar mig författarens tredje bok, det är dock första boken jag läser av författaren, men jag kommer att gå tillbaka och läsa hans tidigare böcker. Detta är något som man kan kalla techno-thriller.

När det kommer till undergenren techno-thriller så är den lite flytande, det är till och med att det finns några undergenrer till denna undergenre och det gör det lite rörigt. Jag är absolut ingen expert på att reda ut dessa klassificeringar men här kommer min tanke om detta. Den mest kända inom denna genre är troligtvis Tom Clancy, men saken är den om jag verkligen skulle vilja kalla hans böcker techno-thriller i alla fall i den bemärkelsen hur jag tolkar detta ord. Jag skulle se hans böcker mera som militär-thriller, vilket förvisso är en undergenre till denna, men vi skall inte grotta ner oss där. Hans böcker är väldigt tekniska korrekta när det kommer till vapen och andra saker som tillhör den militära världen.

Här har vi i stället något som jag verkligen skulle vilja kalla för en renodlad techno-thriller så som jag ser på genren. Vi har här det militära i stil med Tom Clancy, dock inte så djupt ingående, men det finns ett element till i denna berättelse, och det är det som gör den till en techno-thriller. Man skulle säga att det är lite science fiction i berättelsen utan att vara science fiction. Författaren har tagit teknologin till nästa generation av teknik, eller kanske knappt det, han har utvecklat det som redan existerar och tagit det ett steg framåt. Men han ligger så nära det realistiska och uppnåbara att det aldrig blir science fiction. Det känns som om den verkligen skulle kunna existera om inte nu i en rätt så nära framtid.

För att kunna placera denna på en linje så skulle jag säga att vi skall tänka på de tekniska prylarna som James Bond har i filmerna, dessa är mer eller mindre science fiction och vissa av dem rätt så otroliga att de skulle kunna existera, men dock så häftiga. Placerar vi Tom Clancys militärthriller till vänster på en linje där allt är trovärdigt och korrekt och James Bond till höger med otrolig teknologi, då skulle denna bok hamna ungefär i mitten av dessa.

När det kommer till handlingen så är den väldigt action-späckad och i brist på annat ord filmiskt berättad, man skulle lätt se att denna handling skulle kunna bli en storproduktion på duken. Det är ett bra driv i handlingen och det händer saker hela tiden. Den är lagom komplex när det kommer till intrigen att man lätt kan ta till sig den samtidigt som man blir underhållen av vändningarna i den.

jag får även en känsla av en internationell berättelse, med det menar jag att denna inte är typiskt svensk utan skulle lätt kunna utspela sig i vilket land som helst. För den delen så rör sig handlingen internationellt då den är i olika länder runt världen.

När det kommer till karaktärerna så måste jag än en gång säga att jag får en filmisk känsla av dessa. Med detta menar jag att om de har ett karaktärsdrag så är det väldigt tydliga och framhävs på ett sätt att man lätt får en bild om vilka de är, en del av dem är verkligen till det extrema när de kommer till sina drag. Lite som man kan tänka sig skurkar och hjältar i de stora filmerna. Dock så blir det aldrig karikatyrer av dessa karaktärsdrag, författaren lyckas att hålla sig balanserad på denna våg och tippar inte över till fel sida.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en actionbetonad och fartfyllda thriller med teknologi som ligger på gränsen till science fiction. Handlingen är rätt så brutal och våldsam utan att för den delen grotta ner sig i beskrivandet av det. Jag njöt verkligen av att läsa boken och kommer med glädje att läsa nästa bok när den kommer ut, dock så skall jag innan ge mig på författarens tidigare böcker.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar