lördag 2 september 2023

Anders Fager & Peter Bergting: Kråkorna

Titel: Kråkorna
Författare: Anders Fager & Peter Bergting
Sidantal: 97
Förlag: Natur & Kultur

Baksidestext:

Kim undviker i det längsta att läsa vad som står skri vet på lapparna som sitter uppsatta överallt i huset. Något iakttar Kim genom sovrumsfönstret och på taket till ladan sitter massvis med kråkor.

Kim ärver sina farföräldrar hus och måste åter vända till platsen där hen växte upp. Det blir en resa in i barndomens mörker och ensamhet.

Mina tankar:

Anders Fager är en av de mera välkända namnen inom den svenska skräcken. Detta är mitt första möte med att läsa hans verk så jag kan inte uttala mig om denna representerar hans stil.

Detta är en skräckberättelse som känns unik i sitt utförande och visar vad en kombinerad berättarstil kan göra. Det är en roman utan att vara en roman och det är en tecknad serie utan att vara en tecknad serie, den ligger i ett dimhöljt mellanting bland detta.

Det är inte ett pang på rödbetan skräck utan en mera subtil och lågmäld skräck som kryper långsamt på en, som om den finns i ögonvrån men man kan inte riktigt se den men det är tillräckligt för att upptäcka den. Och ju längre vi kommer in i handlingen så förstår vi mer och mer vad det är som pågår, eller kanske rättare sagt vad som hänt.

När det kommer till språket så är det rätt så nedbantat och kanske inte så målande då det är mera huvudkaraktärens tankar som vi upplever. Vi får alltså inte handlingen uppmålad för oss genom texten. Det är där som bilderna kommer in. Att texten ändå fångar en bevisar att författaren har en språklig talang och att han verkligen behärskar den.

Bilderna i boken är så gjutna och stämningsfulla att de lyfter hela berättelsen flera nivåer. Det döljer sig saker i dem, andra syns tydligt som lägger ett lager till texten. Det är som om bilderna berättar det som inte kommer fram i den nedbantade texten. Det är verkligen genomarbetade för att verkligen vara en bit av handlingen.

Vem boken riktar sig till när det kommer åldersmässigt så skulle jag säga att det är övre tonår och uppåt till vuxna då den innehåller ämnen och tankar som även en äldre publik kan få ut något av.

Jag rekommenderar denna grafiska roman till alla som gillar stämningsfull skräck och en handling som suger in dig och håller dig på tårna till sista sidan. Det är nog en bok som man går läsa några gånger för jag misstänker att man kommer att upptäcka sker vid en omläsning. Jag skall absolut läsa de vanliga romanerna som författaren skrivit, detta var ett bra smakprov på vad han kan prestera.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar