söndag 10 september 2023

Elinor Kapp: Sjörök

Titel: Sjörök
Författare: Elinor Kapp
Sidantal: 320
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Kriminalkommissarie Eddie Öhlund jobbar på Stenungsundspolisen, där han utreder stora och små brott i skärgårdsidyllen. Hans eget liv är däremot ingen idyll. Eddie kämpar med att hålla sig över vattenytan efter att hans fru omkommit i en bilolycka.

I samband med utredningen av ett dödsfall på en hotell- och konferensanläggning träffar han Stella Hart som är på genomresa. Eftersom hon saknar bostad får hon bo hos Eddie några dagar. Samtidigt sker ett nytt dödsfall som Eddie måste ta sig an. Den här gången handlar det om ett mord. Medan han förälskar sig i Stella inser Eddie att hon kanske inte är så oskyldig som hon utger sig för att vara.

Mina tankar:

Detta är författarens debutbok och den första i serien Mord i skärgården. Denna kom ut 2021 och författaren har kommit med tre delar till i serien.

Med denna serie så placerar sig författaren på västkusten när det kommer till deckarkartan, närmare bestämt Stenungsund. I och med det så vet man innan man ens börjar läsa boken att det är något av en skärgårdsmiljö man kommer att mötas av, namnet på serien lyfter ju även fram detta.

Jag själv bor längre upp på västkusten så just skärgårdsmiljö är något som man är uppvuxen med. Så det var lätt för mig att leva mig in i själva miljöerna som målas upp på ett bra sätt. Då författaren själv lever och är uppvuxen på västkusten så kan hon sin miljö och får till en bra stämning.

När det kommer till huvudkaraktären i serien, kriminalkommissarie Eddie Öhlund, så är han lite av en den välanvända bilden av en polis som har problem. Han kanske inte är den där gamla, men han har problem med spriten. Han försöker dränka sin ångest efter att frun omkommit i en bilolycka. Även om det är en väl använd mall över en polis så tycker jag att författaren får till det så att det inte känns som gammal skåpmat. Och handen på hjärtat så behövs det något som en huvudkaraktär kämpar med på en personlig nivå för att göra karaktären intressant och mångbottnad i stället får något tråkigt och ytligt.

Det finns en spänning igenom hela boken och ett brott som skall lösas, men det är inte bara det som boken målar upp och vill förmedla. Jag kände när jag läste boken att författaren vill även förmedla, förutom spänningen, ett drama, både socialt och kärlek, där återkommande personer skall kommas att utvecklas. Det är verkligen som att hon från första boken planerat att det skall bli en serie där karaktärer kommer att växa och deras privatliv kommer att ändras ju längre in i serien som vi kommer. I alla fall är det det jag misstänker och fick känsla av, när jag läser de andra böckerna i serien kommer jag få se om jag har rätt eller inte.

Språket är lättsamt och flyter på riktigt bra, författaren får till det bra när det kommer till karaktärer, miljö och att hålla uppe spänningen i handlingen. Det är en deckare som man kan luta sig tillbaka med och bara njuta av resan. Det är korta kapitel och det gör att man bara skall läsa ett kapitel till, vilket gör att boken går snabbt att läsa.

Rekommenderar denna till alla som vill ha en spännande deckare som är lugnare när det kommer till det brutala och blodiga då den inte gräver sig ned i dessa detaljer. Gillar man även att få ta del av de centrala karaktärernas liv och hur det utvecklas tillsammans så är detta boken att spana in. Jag kommer absolut att läsa vidare i denna serie.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar