onsdag 13 september 2023

Hans-Åke Lilja: Stephen King: Inte bara skräck

Titel: Stephen King: Inte bara skräck
Förlag: Hans-Åke Lilja
Sidantal: 134
Förlag: Ekström & Garay

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Många känner till den världskända författaren Stephen King och hans böcker men få vet vem mannen bakom skräcken verkligen är. Vad mer döljer sig bakom författarskapet?

Hans-Åke Lilja, en av världens ledande experter på Stephen King, har läst King i över 40 år och skrivit om honom sedan 1996. Under åren har han lärt känna sidor av Stephen King som få känner till.

Mina tankar:

Innan jag går in på denna bok så måste jag först berätta om min relation till Stephen King. Förlåt om detta kommer bli långt och kanske inte relevant när det kommer till innehållet i denna bok.

Jag kan ha varit tio eller elva år och jag hade smått tagit steget till att börja läsa böcker för vuxna. En dag så visste jag inte vilken bok jag skulle börja läsa på härnäst. Jag gick till min pappas bokhylla och där fick jag syn på en pocketbok av en författare som jag hade hört talas om, men saken var den att det inte var allt för bra saker som jag hade hört. Det var saker som att författaren beskrev allt för mycket och att det gjorde hans böcker långtråkiga och rent ut sagt sega att läsa, de var inte det minsta bra.

Trots att jag hade hört dessa ord om författaren så var det ändå något som sa åt mig att testa boken. Det var något med vad boken, enligt baksidan, handlade om som fångade mitt intresse. Att jag redan då hade haft en svaghet för skräck i många år när det kom till filmer gjorde inte saken sämre.

Jag började den natten att läsa i boken och det tog inte många kapitel innan boken fick mig i ett grepp som aldrig släppte taget. Den rent ut sagt skrämde skiten ur mig, samtidigt som personporträtten var så målande att jag aldrig hade upplevt något liknande. Att sedan språket var så trollbindande, det var som många sagt riktigt beskrivande men i stället som många sa att det var tråkigt så älskade jag det. Handlingen var så fångande och intressant att jag var såld.

Boken handlade om en liten pojke som med sina föräldrar skall sköta ett hotell som är stängt för säsongen. Pappan är författare och har tänkt att han skall få sin skinkramp att släppa om han befinner sig långt borta från alla andra människor. Men det är inte allt som står rätt till i detta hotell, det är hemsökt och det är bara den lilla pojken som kan uppfatta detta. Dock så påverkar detta övernaturliga även hans föräldrar på olika sätt.

Boken var såklart Varsel och med den boken så hade jag funnit min absoluta favoritförfattare. Detta var runt 1990 och sedan dess har Stephen Kings böcker alltid legat nära mitt hjärta och jag satte full fart för att läsa mig ifatt hans utgivning, jag skulle bara ha alla böcker han hade skrivit. När en ny bok kom på svenska så kastade jag mig över den med detsamma.

Om någon frågar mig om vilken favoritbok jag har av Stephen King så blir det inte så lätt att svara, det är troligen Det eller Pestens tid (då den oavkortade versionen) som ligger bra till. Men på grund av att Varsel var den allra första boken jag läste så betyder den så mycket för mig att den är lite av en personlig favorit tack vare detta.

Dock så skall jag säga att jag tyvärr har ramlat efter med att läsa hans böcker, de senaste jag läst är Mercedes-trilogin, eller vad den nu kallas. Efter jag läst denna bok så känner jag att jag måste rätta till detta och läsa mig ifatt utgivningen igen.

Detta är en underhållande och intressant liten faktabok om den välkända författaren Stepen King, som troligen så gott som alla på något sätt har hört talas om, om det så är hans böcker eller alla filmer som gjorts efter dem.

Det som Stephen King är känd för när det kommer till gemene man så är det att han associeras med skräck, vilket han absolut bör göras. Men det finns så mycket mera bakom denna person och hans verk, det är många som har en förutfattad bild och det är detta som denna bok vill lyfta fram.

Genom några korta kapitel tar Hans-Åke och visar oss en annan bild av Stephen King. Boken är lättsam och även om den går ner i varje ämne på djupet så blir det aldrig tungt. I och med att den är så lättsam att ta sig igenom så är den perfekt för de som har fått upp ett intresse för Stephen King och vill veta mera.

Jag själv som är en inbiten fantast av Stephen King hade gärna sett att den gick in ännu mera på djupet, att den rabblade upp ännu mera fakta. Men jag ser att då hade boken blivit betydligt tyngre att läsa och många hade nog valt att inte läsa boken då, så det är rätt val av Hans-Åke att göra denna fakta lättillgänglig för alla.

Vilka sidor tar han då upp? Det tänker jag faktiskt inte nämna här utan det överlämnar jag till Hans-Åke och hans bok att presentera. Har du ett minsta intresse om Stephen King och vill veta mer så rekommenderar jag varmt att ta upp denna bok.

Måste ju säga några ord om författaren till boken. Han är mer eller mindre Sveriges okrönte expert när det kommer till Stephen King, dock så är han mera erkänd internationellt. Genom fyrtio år har han brunnit för Stephen King och hans verk i alla dess former. Han har drivit två sidor på nätet sedan i cirka trettio år, den ena är internationell sida som till en början visade alla omslag från alla länder, men har nu blivit en ledande informationssida om vad som händer runt Stephen Kings verk. Den andra sidan är den svenska fanclub-sidan Följeslagarna, som nästan funnits lika länge, har varit med i denna sedan nästan starten.

Det är roligt att sedan några år så åker Hans-Åke runt i Sverige och föreläser om Stephen King, jag själv har inte haft lyxen att lyssna på honom, problemet med att bo i en liten stad, men skulle gärna göra detta. Så jag tror att det är dags att vi verkligen erkänner honom som Sveriges Stephen King-expert.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar