måndag 18 mars 2019

Mattias Lönnebo: Dryader Och Demoner


Titel: Dryader Och Demoner
Författare: Mattias Lönnebo
Sidantal: 254
Förlag: Pythia Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Möt magikern Sartek och dryaden Molnlätt i fem sammanhängande äventyr i landet Tabor. Under sina äventyr möter de nya bekanta som den skönsjungande Varga, jägaren Triva och prinsessan Iba samt den unge Cadi. Faror och äventyr väntar dem vart de än beger sig, eller så söker de upp dem.

Mina tankar:

Detta är Mattias Lönnebo senaste bok, han har skrivit cirka tio böcker innan, de flesta riktar sig till ungdomar. Denna är mitt första möte med författaren och är den tredje boken (om jag förstått det rätt) om landet Tabor. Det är en fantasy som riktar sig till ungdomar men även vuxna som vill ha lite lättare fantasy får ut något av denna bok.

Det finns som sagt tidigare böcker om landet Tabor, men man kan absolut läsa denna utan att ha läst de tidigare. Kanske sakande jag lite bakgrund till landet och varelserna, speciellt dryaden Molnlätt. Jag misstänker att de tidigare böckerna Amsalor Och Draken och Kanariefågeln Och Fladdermusen förklara lite mera om landet och de som bor i den. Jag skulle nog rekommendera att man läser dessa böcker innan man ger sig på denna.

Denna är uppbyggd av fem berättelser där vi följer huvudkaraktärerna genom olika äventyr, de hänger lätt ihop och för handlingen framåt. Detta påminner mig lite om de första fantasyböckerna jag läste om Conan, de är också uppbyggda med ett antal kortare berättelser, de var dock inte lika sammanhängande som denna boken är.

Det är fartfyllda äventyr vi möter med en blandning av spänning och humor. Jag kan inte låta bli att tänka på när man spelade rollspel och var en grupp äventyrare som mötte diverse faror. Det är inte det stora episka där hela världen är hotad, nej det kan vara att någon by är hotad av en magiker och ber dessa äventyrare om hjälp. Eller så hamnar äventyrarna helt enkelt själv i bekymmer för att de vill undersöka en ruin.

Språket är lätt att ta till sig. Den riktar som sagt till ungdomar men håller sig ändå på en nivå i språket som gör att man inte tycker att språket eller handlingen är för barnslig när man läser den som vuxen. Det finns några tankegångar som är som röda trådar igenom boken, det är vänskap, att lita på varandra och att hjälpa. Man hittar säker mera när man läser boken.

Jag själv blir verkligen nyfiken på denna värld och deras invånare samt road av berättarglädjen och kommer säkert att läsa mera av Mattias i framtiden.

Häftad Bokus Adlibris 
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar