lördag 2 mars 2019

Aengeln Englund: Gainea


Titel: Gainea
Författare: Aengeln Englund
Sidantal: 282
Förlag: Andra Världar 
 
Ett recensionsex från förlaget/författaren, tackar så mycket. 

Handling:

I begynnelsen fanns endast Mörker och Tomhet, ett absolut ingenting, men ur detta föddes Drömmen. Drömmen längtade efter liv och ur den skapade Un både sig själv och en helt ny värld, Gainea. Hon befolkar den med växter, djur och människor. Hon skapar även sju odödliga furimer som får i uppgift att lära ut till människorna hur man skall leva efter Drömmen. I början verkar allt vara lyckligt och enkelt, men något är det som inte känns rätt med Gainea, något som Un inte kan sätta fingret på. Ju mer världen växer ju kraftigare blir känslan.

Mina tankar:

Detta är Aengeln Englunds debutbok som kom ut 2014, han är även medverkat i en del antologier. Just denna är en fantasyberättelse som riktar sig åt unga vuxna och äldre.

Med det samma som man börjar läsa denna så känner man att det inte är den vanliga fantasy som man är kanske van med. Det börjar med att världen skapas men istället för att sedan gå vidare så är det där den stannar och bygger sin historia.

VI får följa med skaparen Un när hon går på denna nyskapade värld och börjar berika den med växter, djur och sedan människor. Vi upplever hur en ny värld börjar och vadd som kan hända i ett tidigt stadium. Allt verkar vara ett paradis först men det är det inte, något är fel. Men vad?

Kan inte sätta fingret på det men in början av boken hade jag lite svårt att komma in i den. Kanske klickade vi inte med det samma boken och jag kan ha varit trött när jag började med boken. Ändå fann jag det intressant att se en skapelseberättelse berättas mera på djupet än bara en prolog i en bok. Den kanske gick förbi mig lite med sitt tänkande. Men detta var bara i början av boken, när vi kommer till den delen när man börjar undersöka vad det är om är fel med Gainea och de oroligheter som uppstått så dras jag in i berättelsen.

Språket är lätt att ta till sig och målande. Handlingen är lite mera, som jag nämnt, åt det tänkande hållet och det är en del känslor och filosoferande som karaktärerna har. Den har ett djup mera än att det bara är ett äventyr som vill förmedlas. Den ger inte facit på allt utan låter läsaren vara mera delaktig i berättelsen och sätter igång ens funderingar.

Det är en lite annorlunda fantasy så om man är trött på den vanliga berättelsen och vill testa något nytt så kan jag rekommendera att man provar på denna bok. Men man behöver inte vara orolig att den sticker iväg för långt, man känner igen sig i vissa element när det kommer till fantasy.

Häftad Bokus Adlibris 
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar