söndag 3 mars 2019

Spegelzonen


Titel: Spegelzonen
Författare: Flertalet
Sidantal: 145 

Ett recensionsex från förlaget/författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Detta är berättelser från framtiden, från en dunkel urtid, eller en skrämmande vardag.

Mina tankar:

Detta är en antologi med 13 noveller från lika många författare. De rör sig inom fantastiken men det är allt från fantasy, skräck och sf. Den är utgiven 2011 av Robert Andersson, som drev tidningen Mitrania, en tidning om fanns mellan 2002 och 2010 och innehöll artiklar och noveller som rörde sig inom fantastiken.

Denna bok samlar 13 noveller och precis som tidningen (om jag förstått det rätt, missade tyvärr denna tidning) så blandas det med etablerade författare med nykomlingar som ofta har vunnit någon novelltävling med sin berättelse.

I denna möter vi internationellt kända namn om Robert E. Howard (Conan) och H.P. Lovecraft (Cthulhu) och även kända svenska som Johan Theorin, Bertil Mårtensson och K.G. Johansson som alla har gett ut flera böcker. Utöver dessa så möter vi även ett antal mera anonyma författare, med alla novellsamlingar som har kommit ut genom åren så vet jag inte om de har givit ut något tidigare eller om detta är första gången.

Överlag så tycker jag att det är en bra kvalité på novellerna. Det kanske är helgerån det jag skall säga nu men den jag blev besviken på var faktiskt Lovecraft novell ”Det Vita Skeppet”, den gick rätt förbi mig. Jag tycke att ingenting hände och sedan var den slut. Nu var detta mitt första möte med Lovecraft och jag hade kanske höga förväntningar men jag skall absolut testa på honom mer, han ju ändå en av skräckens urfader.

En jag riktigt gillade var Camilla LindesDolt Under Jorden” som utspelar sig i framtiden och man gör ett fynd som visar att vara rester av något forna rike som var så stort att det fanns över hela världen. Vad nu dessa kvarlämningar kan vara lämnar jag osagt, men jag skrattade åt den samtidigt om jag håller med tänket att med tiden så kan en sak tolkas på ett helt annat sätt. Hon får man nog räkna som en av de kända svenska författarna då hon nu har get ut ett antal barnböcker om Snack Parrow samt medverkat i ett antal antologier.

Många av de andra novellerna var också finurliga och bra skrivna. Jag har nämnt det tidigare när jag läst en antologi att jag ser det som att man får ett smakprov på många författare i samma bok och likaså är det i denna. Jag hoppas på att flertalet av de mer okända författarna fortsätter skriva för jag tyckte att alla hade något i sitt skrivsätt som visade talang.

Nu kan nog denna bok vara svår att få tag då den kom ut 2011 och nog inte i en allt för stor utgåva men jag tycker att alla som gillar fantastik och speciellt svensk sådan skall försöka få tag i denna. Jag hade den lyckliga turen att Robert Andersson kontaktade mig skickade mig ett ex. 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar