måndag 16 december 2019

Linn Liljemo: Kopparskrud


Titel: Kopparskrud
Författare: Linn Liljemo
Sidantal: 57
Förlag: Catoblepas Förlag

Handling:

När Magda Enefalk får post från sin syster gör hon det enda rimliga. Hon släpper allt och hoppar från luftskeppet hon befinner sig på. I hemstaden Falan skvallras det om den nya gruvdisponenten och barn verkar försvinna. Sin vana trogen börjar Magda med hjälp av sin syster undersöka vad som pågår. Deras efterforskningar tar dem till Malmrosten där den giftiga svavelröken ligger tung. Något besynnerligt verkar pågå djupt nere i berget där maskinerna bryter malmen.

Mina tankar:

Detta är fjärde boken i förlaget Catoblepas satsning på steampunk-berättelser, de kallar serien för Catoblepas Ångnoveller och består av noveller som är på runt 50 sidor långa. Detta är författaren Linn Liljemos bidrag till serien men det är inte hennes första publicerade verk, hon har medverkat i antologier som Efter Slutet och H.C. Andersen.

Steampunk eller Ångnoveller som man har valt att försvenska det är en stil i fantastiken som inte är så vanligt på svenska, så det är extra kul att något förlag vågar sig på just detta. Jag är inte så van med denna genre då jag läser på svenska och inte på engelska, där det finns mer att hämta, men jag finner den underhållande. Om man skall försöka förklara vad steampunk är, och då är jag inte så insatt i den så jag kommer säkert att förklara lite fel, så kan man göra det enkelt och säga att det ofta utspelar sig i en värld som påminner om en lite äldre version av vår värld samt att man istället för bensinmotorer driver fram maskiner med ånga. Luftskepp är inte helt ovanligt.

Denna novell tar oss snabbt in i denna ångvärld, den börjar med en äventyrlig tjej som befinner sig på ett luftskepp som hon lämnar hastigt och lustigt. Berättelsen utvecklar sig till en slags detektivgåta i ett gruvsamhälle där barn har försvunnit. Jag gillar allt det visuella som målas upp i denna version av världen, kanske för att man inte har läst så mycket steampunk så känns detta som en frisk vind i fantastiken och det känns som att man verkligen kan få leva ut sin fantasi som författare om man skriver i denna genre.

En riktigt bra berättelse, den är både äventyrlig och lättsam med en humor i karaktärerna som får en att mysa, men berättelsen döljer något annat också som får en allt annat än att mysa, vad skall jag inte avslöja. Det är en bra introduktion till denna genre, jag har läst två tidigare noveller i denna serie och kommer absolut att läsa de övriga också, roligt att få ta del av olika författares syn på steampunk.

Pocket Bokus
E-bok Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur    
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar