lördag 14 december 2019

Nils-Petter Löf: Hungerns Skörd


Titel: Hungerns Skörd
Författare: Nils-Petter Löf
Sidantal: 345
Förlag: Whip Media 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Hur länge skulle du klara dig på maten i ditt kylskåp? Några dagar kanske, kanske längre. Men du vet att det finns mer i affären. Det är bara att gå, ta bilen eller bussen. Men vad gör du när en liter mjölk börjar kosta det femdubbla? Eller när bröddisken gapar tom? Och detta är bara början. Det verkliga provet har inte kommit än. Någon tror sig sitta på en lösning som är lika omänsklig som brutal.

Mina tankar:

Detta är Nils-Petter Löf femte roman och likt de två senaste av hans böcker så rör det sig om ett scenario när samhället av någon anledning faller ihop.

Man kan tänka sig att med tredje boken i samma stil att han upprepar sig, men det tycker jag inte att han gör. Den första Zverige i mitt hjärta så var det något som förvandlade stora delar av mänskligheten till zombieliknande varelser. Den andra, Kärnpartiet, så var det en statskupp eller terrordåd som lamslog stora delar av Sverige. Och så kommer vi till denna bok, här är det ytterligare en annan orsak som får samhället att rasa, det är naturen som slår till och maten blir en bristvara på grund av vädret som gör att skördar slår fel.

I denna bok, likt de två tidigare, så följer vi en handfull av personer som, i olika delar av Sverige, får ta del av denna händelse. De har olika roller att spela i samhället och vi får se scenariot ur olika synvinklar. Det är i karaktärerna som jag tycker en stor del av styrkan ligger i Nils-Petters böcker, han får till dem riktigt bra och intressant, alla kanske inte är älskvärda men ändå vill man se hur det skall gå för dem.

Han har med många små saker som man känner igen från vardagen, en del skrattade man igenkännande på. Är man intresserad av datorer och dataspel så kommer det finnas element som man kommer känna sig mycket hemma i, det gjorde i alla fall jag.

Jag tycker att han får till det riktigt bra när det kommer till hur samhället förfaller och hur individer börjar bete sig. Det är en skrämmande, men troligen rätt så nära sanningen, som målas upp. Plundringar blir vardagsmat och våldshandlingar blir vanligare och vanligare, det är den starkes lag som råder.

Språket är lättsamt och flyter på riktigt bra. Han målar som sagt upp karaktärerna på ett bra sätt och han har fått till en bra handling som inte vill släppa taget om en. Man lurar på hur detta skall sluta och man skall bara läsa en liten bit till innan man slutar läsa för dagen.

Så Nils-Petter Löf har även med sin femte bok fått till det riktigt bra och levererat en blandvändare och riktigt spännande bok. Har man inte läst något av honom tidigare så tycker jag att det är på tiden att man upptäcker honom, jag tror knappast man kommer att bli besviken. 

Tidigare omdömen:

De Andra
De Sovande
Zverige I Mitt Hjärta
Kärnpartiet

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar